mijn wasmachine is binnen 3 jaar kapot gegaan, wat zijn mijn rechten?

Iets meer als 2,5 jaar geleden hebben we een whirlpool wasmachine gekocht maar hij is nu al stuk. De kogellager is kapot en volgens de man die hem heeft nagekeken is dit al langere tijd. Nu is whirlpool berijd om hem voor €175 te maken omdat hij binnen 3 jaar kapot is. Dit vind ik toch nog een behoorlijk bedrag aangezien je van een wasmachine mag verwachten dat deze langer meegaat zeker omdat hij niet intensief word gebruikt. Nu heb ik van een collega gehoord dat er, ondanks de verlopen garantie, toch nog rechten zijn. Nu is mijn vraag: wat zijn deze rechten?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
6.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
was je 1 x per week of 10 x per dag?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3 tot 4 machines was per week
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ruim genomen 200 per jaar, dus na 2,5 zo'n 500 wasjes, dat is niet extreem veel en 2,5 jaar is ook nogal snel.
http://gemiddeldgezien.nl/meer-gemiddelden/161-gemiddelde-levensduur-wasmachine Hoe duur zou de reparatie normaal gesproken zijn?
In dit geval zouden de kosten gedeeld moeten worden.
Maar hoe verdeeld en dan wordt het lastig:
http://blog.iusmentis.com/2008/02/20/reparatiekosten-bij-een-consumentenkoop/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik moest binnen de 3 jaar een nieuwe trommel dus van mij krijg je een plus voor de vraag.

Het beste antwoord

Dat klopt, als je kan aantonen dat je hem juist gebruikt hebt. Dus als de fabrikant bijv stelt dat het door overbelading komt heb je wel een probleem. Het kan ook zijn dat € 175 al een coulance prijs is..en dat de normale reparatie prijs bijv € 275. Is. Dit soort zaken zou je moeten kunnen na vragen. Waar je eigenlijk over spreekt is: het non-conformaliteits beginsel. Verdiep je daar eens in, dan merk je vanzelf wat je rechten zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je koopt met een wasmachine een artikel dat normaal gesproken toch zeker een aantal jaren storingvrij of toch zonder grote kosten zou moeten kunnen werken. De leverancier (en niet de fabriek) heeft nu niet aan die reële verwachting voldaan, en ook als de (fabrieks)garantieperiode voorbij is kunt u de leverancier aanspreken omdat het geleverde niet aan reële verwachting voldaan heeft.
Zo lees ik het met enige regelmaat. O.a. de Consumentenbond heeft zich hierover al vaak uitgelaten.

Omdat u het product al een tijd in gebruik heeft, is het niet reëel dat u een nieuwe machine krijgt, of dat u dit gratis gerepareerd krijgt. Maar een tegemoetkoming in de reparatiekosten is vaak een goede oplossing. Uiteraard mag de fabriek de leverancier een voorstel doen (want de leverancier heeft nu van de fabriek ook niet gekregen wat hij mocht verwachten), maar u hebt bij de leverancier gekocht, en die mag zich niet achter een eventueel te mager of zelfs uitblijvend voorstel van de fabrikant verschuilen.

Dit is wat ik er zo uit het hoofd van kan zeggen.
Ik hoop en verwacht dat er mensen zijn die het naadje van de kous weten en u nog een antwoord zullen bezorgen.

Fabrieksgarantie is gewoon een extra regeling die de klanten een groter gevoel van zekerheid moet geven, maar je mag als klant ook ná de garantieperiode nog duurzaamheid en degelijkheid verwachten.

Ik ben trouwens toch ook even zelf gaan Googelen op “rechten na garantieperiode”, en dan vliegen de relevante teksten rond de oren. Ik citeer bijvoorbeeld:

“Een van de grootste misverstanden is dat vaak wordt gedacht dat de koper na de garantietermijn geen rechten meer heeft als een product kapot gaat. Dat is niet juist. Ook na de garantieperiode blijft de verkoper altijd aansprakelijk voor de goede werking van het product en volgens de Nederlandse wetgeving zelfs in feite onbeperkt, zolang dat tenminste redelijkerwijze kan worden verlangd.”

Dit was de inleidende alinea van http://www.kieskeurig.nl/document/A19B25827AA58DE3C12574AB00374E15 , en met de andere zoekresultaten erbij denk ik dat u hier wel een goede indruk van uw rechten zult kunnen krijgen.