schilmesje in bovenlader gevallen.ligt waarschijnlijk onder de trommel.kan dit kwaad?

ruimte tussen trommel en machine net groot genoeg om aardappelschilmesje door te laten
machine is een bovenlader.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.6K
Amadea
9 jaar geleden
Dat lijkt mij helaas wel kwaad kunnen. Als de punt door het schudden tussen de kast en de trommel raakt voorzie ik desastreuze gevolgen, zowel voor de wasmachine als voor het goed...
Ivana
9 jaar geleden
En wat dacht je van eventueel roest?

Antwoorden (1)

Als er water in de wasmachine zit, kan de stroming die door de draaiende trommel veroorzaakt wordt het mesje in beweging brengen, dus dat lijkt me een hachelijke zaak.

Een snelle proef in de gootsteen hier ten huize wees uit dat het beschikbare schilmesje door het plastic heft eerst aarzelend bleef drijven, maar misschien zat er een luchtbel aan de onderkant, want even later ging het toch op de bodem liggen. Maar niet geprobeerd is altijd mis; met een iets groter heft was het misschien wel gelukt, en dan zou je met veel water er in het mesje naar boven kunnen laten dobberen als de trommel met de hand verdraaid wordt. Doe het water vullen met een emmer om te vermijden dat de trommel gaat draaien.

Anders zou je misschien iets met een magneet kunnen proberen. Omdat het mesje misschien wat scheef onderin ligt bij de waterafvoer, kan het zijn dat het alleen met een sterke magneet lukt. Ik denk dat je daarvoor bij een bedrijf zou kunnen kijken dat startmotoren en dynamo’s van auto’s reviseert.
Als je een magneet gebruikt moet je die misschien aan de buitenkant van de trommel vastmaken.
Je moet voorkomen dat de magneet zelf ook onderin kan blijven liggen!

Ik heb een “universele” schroevendraaier, waarin een uitschuifbaar steeltje met aan het eind een klein magneetje zit. Daarmee kon ik in mijn bovenlader nét niet door de ronde gaatjes van de trommel heen tasten, maar dat zal per trommel en per schroevendraaier kunnen verschillen.
Een garage of een auto-hobby-sleutelaar heeft wellicht ook ergens zo’n magneetje op een staafje, want je laat weleen een ringetje of zo vallen waar het niet mag blijven liggen.

Sommige bovenladers hebben geen twee halve deurtjes maar een los “klepje” op de trommel. Dan kun je het klepje weglaten, en als je dan de trommel ondersteboven draait kun je het mesje goed zien liggen en het misschien met een door de gaatjes van de trommel aangebracht touwtje IN de trommel wippen of tegen de buitenwand van de trommel aan trekken. Het touwtje kun je met een ringetje of een moertje wat verzwaren zodat je het beter kunt sturen door de trommel van boven te bewegen.

(vervolg in reactie)
9 jaar geleden
Bordensteker
9 jaar geleden
Met een bovenlader die twee halve deurtjes heeft kun je het sluitmechanisme blokkeren, en dan één deurtje naar binnen duwen en daar vastmaken. Dan kan het tweede deurtje misschien ook met een touwtje vastgehouden worden, en dan zou je dat tweede deurtje moeten laten vieren als je de trommel omgedraaid hebt met de deurtjes onderaan. Dan zou je wellicht met het deurtje het mesje op kunnen rapen of weg kunnen schuiven. Je hebt bij sommige methoden een zaklampje nodig, maar het gaat beter met een dun lampje op een steeltje (gereedschapszaak).
En schakel de stroom uit, zodat de trommel niet kan gaan draaien. Tenslotte kun je ook nog de vakman raadplegen.
Misschien sowieso wel de aangenaamste optie. Die heeft dit wel vaker meegemaakt, mag ik hopen. En die zal dan het best op de hoogte kunnen zijn van trucjes om het zo eenvoudig mogelijk op te lossen. Ik hoop dat het niet nodig zal zijn om de wasmachine om te keren zodat het mesje er uit valt, tenminste, als er dan nog iemand langzaam aan de trommel wil draaien! (Maar dat is met een touwtje wel op te lossen.)
Antoni
9 jaar geleden
Met een sterke magneet bij een elektrisch apparaat komen lijkt mij niet aan te raden. De werking van het apparaat kan hierdoor worden ontregeld.
Bordensteker
9 jaar geleden
Ik erken het mogelijke bezwaar van een echt sterke magneet in de buurt van de elektronica van de wasmachine. Of van een minder sterke magneet die bovenop precies op de verkeerde plaats weggelegd wordt.
Een ongevaarlijk maar nog groter probleem is natuurlijk hoe je de magneet überhaupt aan de buitenkant van de trommel aan zou kunnen brengen, liefst tegenover het deurtje zodat je er een beetje mee kunt hengelen, terwijl de magneet zich niet vast moet blijven klampen aan de metalen trommel ... of aan de kuip zelf. Het zal wel neerkomen op de vakman raadplegen. Ik ben nog even verder gaan zoeken. http://www.wasmachines.nl/forum/2626-zit-iets-tussen-binnen-en-buiten-trommel/
Op dat forum is zoeken niet echt gemakkelijk, maar je kunt er natuurlijk eens wat meer tijd voor nemen. Vrij bewerkt naar:
http://www.wasmachines.nl/forum/2079-hoe-bh-beugel-verwijderen-uit-indesit/ kom ik op: Je kunt mogelijk het verwarmingselement eruit halen of de slang tussen kuip en pomp losnemen.
In beide gevallen kun je er dan met een tang of je vingers bij, alleen is het zeer de vraag of je het mesje goed weg kunt nemen door de afvoeropening.
Laat hiervoor de machine geheel leeglopen.
Slang: zit meestal met een slangklem vast.
Element: zorg dat er geen spanning meer op dewasmachine kan staan.
Noteer goed hoe alles aangesloten was en verwijder dan de stekkers waar je last van hebt. In het midden van het element zit een moertje. Draai deze bijna helemaal los en druk hem dan naar binnen. Wrik dan met een brede schroevendraaier o.i.d. de metalen plaat los van de kuip en trek het element naar voren.
Je kunt nu bij het mesje. Controleer het element op beschadiging.
Terug zetten van het element: controleer de randen van de kuip en het rubber op beschadiging en druk het element zo ver mogelijk naar binnen. Draai dan het moertje weer vast.
Laat de eerste wasbeurt draaien zonder achterkant zodat je op lekkage kunt controleren.
Beschadig de kuip en het rubber van het element of slang niet, je blijft dan lekkage houden. Kijk, daar had ik nog niet aan gedacht; de kuip heeft onderin wel een paar openingen, waar je wat mee kunt.