schilmesje in bovenlader gevallen.ligt waarschijnlijk onder de trommel.kan dit kwaad?

ruimte tussen trommel en machine net groot genoeg om aardappelschilmesje door te laten
machine is een bovenlader.

Weet jij het antwoord?

/2500

Als er water in de wasmachine zit, kan de stroming die door de draaiende trommel veroorzaakt wordt het mesje in beweging brengen, dus dat lijkt me een hachelijke zaak. Een snelle proef in de gootsteen hier ten huize wees uit dat het beschikbare schilmesje door het plastic heft eerst aarzelend bleef drijven, maar misschien zat er een luchtbel aan de onderkant, want even later ging het toch op de bodem liggen. Maar niet geprobeerd is altijd mis; met een iets groter heft was het misschien wel gelukt, en dan zou je met veel water er in het mesje naar boven kunnen laten dobberen als de trommel met de hand verdraaid wordt. Doe het water vullen met een emmer om te vermijden dat de trommel gaat draaien. Anders zou je misschien iets met een magneet kunnen proberen. Omdat het mesje misschien wat scheef onderin ligt bij de waterafvoer, kan het zijn dat het alleen met een sterke magneet lukt. Ik denk dat je daarvoor bij een bedrijf zou kunnen kijken dat startmotoren en dynamo’s van auto’s reviseert. Als je een magneet gebruikt moet je die misschien aan de buitenkant van de trommel vastmaken. Je moet voorkomen dat de magneet zelf ook onderin kan blijven liggen! Ik heb een “universele” schroevendraaier, waarin een uitschuifbaar steeltje met aan het eind een klein magneetje zit. Daarmee kon ik in mijn bovenlader nét niet door de ronde gaatjes van de trommel heen tasten, maar dat zal per trommel en per schroevendraaier kunnen verschillen. Een garage of een auto-hobby-sleutelaar heeft wellicht ook ergens zo’n magneetje op een staafje, want je laat weleen een ringetje of zo vallen waar het niet mag blijven liggen. Sommige bovenladers hebben geen twee halve deurtjes maar een los “klepje” op de trommel. Dan kun je het klepje weglaten, en als je dan de trommel ondersteboven draait kun je het mesje goed zien liggen en het misschien met een door de gaatjes van de trommel aangebracht touwtje IN de trommel wippen of tegen de buitenwand van de trommel aan trekken. Het touwtje kun je met een ringetje of een moertje wat verzwaren zodat je het beter kunt sturen door de trommel van boven te bewegen. (vervolg in reactie)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100