bij ons luid de klok ook op het halve uur de tijd van het volle uur. waarom is dat?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.1K
Antoni
10 jaar geleden
Wat bedoel je met "bij ons"? "Bij ons in de straat, bij ons in het dorp/in de wijk", of "bij ons in huis/inde huiskamer"? Met andere woorden: om wat voor soort klok gaat het eigenlijk?

Het beste antwoord

Vroeger waren er geen polshorloges en de mensen die die een klok konden veroorloven woonde gewoonlijk in grote woningen.
Het was dan wel handig dat je ook op het halfuur of zelfs om het kwartier de klok hoorde, iets wat men gewoonlijk kon instellen. Als je steeds naar de andere kant van de woning moest gaan om te kijken wat het uur was, was dat niet erg praktisch.
Nu had men tenminste ongeveer een idee van, hoe laat het was.

De kerkklok had feitelijk de zelfde functie, maar dat was het horloge van de arme man (vrouw).
Robby BB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als hij dit niet altijd gedaan heeft, dan is je klok van slag. Toch tijd om hem eens na te (laten) kijken.
Als je klok dit altijd heeft gedaan, dan is het een aardigheidje van de klokkenbouwer.
jc54
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Ik begreep uit de vraag dat het ging om een kerkklok, maar jij lijkt te denken dat het gaat om een klok in een huiskamer. Dat kan natuurlijk ook!
Om makkelijker te weten hoe laat het echt is.
Ga er vene van uit dat de klok op het half uur 1 keer slaat.
Het zou dan dus evengoed 1 uur kunnen zijn. Als de klok dan 2 keer slaat, met een pauze tussen de slagen dan weet je dat het 1 uur + een half is. dus half 2.
Heb ok wel een klok gehoord die ieder kwartier sloeg, en dan 1, 2 of 3 keer voor ieder kwartier. Om de uren te onderscheiden werd dan voor het hele uur eerst 4 keer geslagen en dan pas het aantal voor de uren