Kan een led lamp (6W 120 leds - 1200Lum) van 110v op 230v worden aangesloten?

Ik heb er een paar op voorraad. Wat is het effect als je dergelijke lamp op 230V laat branden? Leds worden niet zo warm. Zou de lamp toch stuk branden? Of is het energiezuinige effect weg?

Toegevoegd na 2 uur:
Alvast dank voor de reacties. Echter: ik zie ook LED-lampen die wel voldoen aan gestelde voltages. Doe worden verkocht met een voltage bereik van 85v-265v. Zijn dan wel voorzien van een remote controle.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (2)

ze knappen, ze zijn gemaakt voor 110 v niet voor 230 v
10 jaar geleden
Je kan ze niet per lamp aansluiten. Maar als je er toch een paar hebt kun je ze wel per twee (gelijkwaardige lampen) in een serieschakeling zetten. Dit resulteert in 115 volt per lamp maar dat zullen ze wel overleven.

Let op dat je ze niet in een parallel schakeling zet. Want dan komt alsnog de volle spanning op de lampen te staan. Raadpleeg bijgevoegde link voor een serie schakeling.

http://members.chello.nl/l.boncoeur/serie_parallel_lampen.html