Door een pan op een inductiekookplaat te zetten wordt de bodem van de pan verwarmd door elektromagnetische straling. De pan en de kookzone bereiken samen resultaat, zonder pan ontstaat er geen warmte. En dat kan niet zomaar elke pan zijn, want de pan moet contact maken met de plaat en het magnetisch veld sluiten. Het betreft vooral pannen met een dikke magnetische bodem, waarin de warmte die wordt opgewekt goed verdeeld kan worden.

De bodem van de pan dient een minimum diameter van 60% te hebben ten opzichte van de diameter van de gekozen kookzone. Er wordt een optimaal rendement verkregen door de pan precies in het midden van de zone te plaatsen.

Sommige pannen hebben wel een grote bodem, maar de magnetische schijf in de bodem is veel kleiner. Daar hangt het van af of jouw pan met diameter 28 centimeter gebruikt kan worden op een kookzone van 20 centimeter. Als een pan te groot is kun je beter een andere zone gebruiken. Pannen mogen niet te dicht bij elkaar staan, en zeker niet tegen elkaar.
Zorg dat de pan minstens twee centimeter van de bedieningstoetsen af staat.
Amadea