Ter duidelijkheid: de onderstaande informatie komt van de website ConsuWijzer (http://www.consuwijzer.nl/thema/garantie). Deze is opgezet door de Autoriteit Consument & Markt, een onafhankelijke toezichthouder die op 1 april 2013 is ontstaan uit de bundeling van de Consumentenautoriteit, de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa), en de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (OPTA).
Ik neem aan dat u uw lamp normaal gebruikt heeft en dat u dus een ondeugdelijk product heeft gekocht. Ook neem ik aan dat u het product recent heeft gekocht (minder dan 6 maanden geleden).
Volgens de wet heeft u recht op een deugdelijk product; dus als de winkelier u een ondeugdelijk product heeft verkocht dan is de winkel in eerste instantie aansprakelijk omdat u met de winkel een koopovereenkomst heeft gesloten. Op de ConsuWijzer staat uitdrukkelijk: “De verkoper mag u niet naar de fabrikant van het product sturen. Hij moet het probleem oplossen of de fabrikant inschakelen voor u.” De winkel zou u dus een reparatie of een nieuw product moeten aanbieden.
Is de winkelier niet bereidwillig? Dan staat er op ConsuWijzer (http://www.consuwijzer.nl/thema/garantie) een voorbeeldbrief die u naar de verkoper kan sturen om ze aan hun wettelijke verplichtingen te herrineren.