Wie is aansprakelijk voor kapotte lamp, de winkelier of de fabrikant?

Weet jij het antwoord?

/2500

Als er al iemand aansprakelijk gesteld kan worden (dat is uit je vraag niet helemaal duidelijk), dan is het in eerste instantie de winkelier: daar heb je een koopovereenkomst mee gesloten. De winkelier kan zo nodig weer verhaal halen bij de fabrikant.

Ter duidelijkheid: de onderstaande informatie komt van de website ConsuWijzer (http://www.consuwijzer.nl/thema/garantie). Deze is opgezet door de Autoriteit Consument & Markt, een onafhankelijke toezichthouder die op 1 april 2013 is ontstaan uit de bundeling van de Consumentenautoriteit, de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa), en de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (OPTA). Ik neem aan dat u uw lamp normaal gebruikt heeft en dat u dus een ondeugdelijk product heeft gekocht. Ook neem ik aan dat u het product recent heeft gekocht (minder dan 6 maanden geleden). Volgens de wet heeft u recht op een deugdelijk product; dus als de winkelier u een ondeugdelijk product heeft verkocht dan is de winkel in eerste instantie aansprakelijk omdat u met de winkel een koopovereenkomst heeft gesloten. Op de ConsuWijzer staat uitdrukkelijk: “De verkoper mag u niet naar de fabrikant van het product sturen. Hij moet het probleem oplossen of de fabrikant inschakelen voor u.” De winkel zou u dus een reparatie of een nieuw product moeten aanbieden. Is de winkelier niet bereidwillig? Dan staat er op ConsuWijzer (http://www.consuwijzer.nl/thema/garantie) een voorbeeldbrief die u naar de verkoper kan sturen om ze aan hun wettelijke verplichtingen te herrineren.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100