Wie is aansprakelijk voor kapotte lamp, de winkelier of de fabrikant?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De fabrikant want de winkelier kan er niks aan doen dat hij die kapotte lamp van de fabriek heeft gekregen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een beetje meer uitleg zou handig zijn want nu weten we niet hoe het precies in elkaar zit. Heb je iets gekocht dat kapot is?

Antwoorden (2)

Als er al iemand aansprakelijk gesteld kan worden (dat is uit je vraag niet helemaal duidelijk), dan is het in eerste instantie de winkelier: daar heb je een koopovereenkomst mee gesloten.
De winkelier kan zo nodig weer verhaal halen bij de fabrikant.
10 jaar geleden
Ter duidelijkheid: de onderstaande informatie komt van de website ConsuWijzer (http://www.consuwijzer.nl/thema/garantie). Deze is opgezet door de Autoriteit Consument & Markt, een onafhankelijke toezichthouder die op 1 april 2013 is ontstaan uit de bundeling van de Consumentenautoriteit, de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa), en de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (OPTA).

Ik neem aan dat u uw lamp normaal gebruikt heeft en dat u dus een ondeugdelijk product heeft gekocht. Ook neem ik aan dat u het product recent heeft gekocht (minder dan 6 maanden geleden).

Volgens de wet heeft u recht op een deugdelijk product; dus als de winkelier u een ondeugdelijk product heeft verkocht dan is de winkel in eerste instantie aansprakelijk omdat u met de winkel een koopovereenkomst heeft gesloten. Op de ConsuWijzer staat uitdrukkelijk: “De verkoper mag u niet naar de fabrikant van het product sturen. Hij moet het probleem oplossen of de fabrikant inschakelen voor u.” De winkel zou u dus een reparatie of een nieuw product moeten aanbieden.

Is de winkelier niet bereidwillig? Dan staat er op ConsuWijzer (http://www.consuwijzer.nl/thema/garantie) een voorbeeldbrief die u naar de verkoper kan sturen om ze aan hun wettelijke verplichtingen te herrineren.