Is een zware wasmachine beter als een lichte?

Ik sta op het punt om een nieuwe wasmachine te kopen. Mijn vrouw heeft een zware voorkeur voor een lichte. Ik zelf hou liever van robuust.
Ik heb gekeken, je hebt ze wel tot 100 kilo. Ik heb ze ook gevonden van 26 kilo.
Na eliminatie overweeg ik nu 3 wasmachines van 26 tot 60 kilo, namelijk:
http://www.bol.com/nl/p/etna-wasmachine-ewm146bwit/9200000008136378/
http://www.bol.com/nl/p/etna-wasmachine-ewm126lwit/9200000008135839/
http://www.bol.com/nl/p/zanussi-wasmachine-zwf-5140-p/9000000011277749/

Als ik me niet vergis, is het grote gewicht vooral van belang voor de stabiliteit? Maar misschien zijn de lichtere versies op een andere manier trillingsvrij gemaakt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ga voor eentje met een hoog toerental. Dat kost iets meer maar dat erdien je dubbel en dwars terug aan veel lagere stroomkosten van je wasdroger.
Utrecht
10 jaar geleden
Ik zou wat reviews lezen en vergelijkingen nalezen. Het gewicht zegt lang niet alles.
Zoek eens via kieskeurig.nl naar een kwalitatief goede machine en zoek dan de goedkoopste leverancier (liever dan bij bol.com de goedkoopste machine te zoeken).
Cryofiel
10 jaar geleden
@HannesSlooba, mijn wasdroger werkt op zonne-energie en windkracht. Ofwel: de gewone waslijn.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
@Cryofiel je hebt een punt, alleen ik heb geen waslijnen :-) Geen plek voor, hooguit voor een klein rekje aan het balkon. Dat kan bij HannesSlooba natuurlijk ook zo zijn.
Poet
10 jaar geleden
Mijn ervaring is wel dat een lichte machine behoorlijk veel meer geluid maakt. Op basis van ervaring met 3 machines tot nu toe. Ik heb een (zware) AEG en dat bevalt prima.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ik heb bewust naar het aantal decibel gekeken toen ik een nieuwe wasmachine ging kopen. Dat staat er vaak bij, ik heb er 1 van LG, die hoor je bijna niet, en dat terwijl hij op tegels staat in de douche in de flat.

Het beste antwoord

In vele opzichten is een zwaardere wasmachine eerder aan te raden dan een lichte.
Zeker als je het maximum laadvermogen regelmatig ten volle wenst te benutten.

Een lichtere machine is evenwaardig indien je enkel kleine wasjes draait met een gewicht dat maximum de helft van het toegestane laadvermogen bereikt.
Indien je voor een lichtgewicht versie kiest en er toch het maximum aan capaciteit wenst uit te halen dan sta je al heel snel weer in de winkel voor een nieuwe en waar zit dan jouw profijt hé?!

Dit is mijn ervaring met zowel zwaardere als lichter wasmachines.

Indien je mij de keuze laat tussen de 3 voorbeelden die je hier per link aangeeft dan kies ik na het lezen van de eigenschappen en/of mogelijkheden voor de Zanussi.

En dit niet enkel omwille van de prijs maar ook omwille van het gewicht.
Ik ben namelijk ook van mening dat een zwaarder machine stabieler blijft tijdens het zwieren en daardoor ook voor minder geluidsoverlast zorgt.

De verhouding laadvermogen en toerental vind ik ook het meest optimaal bij de Zanussi.

Eén van de andere machines geeft ook een toerental van 1400 rpm maar heeft een laadvermogen van 6kg en persoonlijk zou ik voor dat laadvermogen voor een machine met minimum toerental van 1500 rpm kiezen.

Uiteraard is het laatste woord aan jou/jullie.
Ik heb enkel de mening gegeven waarom jij gevraagd hebt ;-)

Liefs en veel Succes ermee!