Waarom heeft mijn droger een branderige geur?

De droger deed het prima tot 2 dagen geleden, Het is een bauknecht van zeker 10+ oud. Hij staat op zolder en ik ontdekte dat achter de droger vol met stof zat en een enorme laag, de buis was er namelijk al een hele lange tijd geleden afgegaan (een stukje).

Dus toen heb ik dat hele spul op gezogen en de afvoerbuis schoongemaakt en de achter kant van de droger waar een stukje buis zit ook uitgezogen en waar de zeef zit voor bij de deur, ik dacht nu is alles in orde, ik heb de afvoerbuis weer er aangemaakt.

Hij doet het nog steeds, maar hij brengt een branderige geur met zich mee, als ik IN de droger zelf ruik dus. tja ik heb alles leeg gezogen, en om nou iemand erbij te halen is in verhouding duurder dan een nieuwe aanschaffen.
Ik zou hem natuurlijk aan kunnen zetten en kijken of er iets gebeurt, maar geen idee of daar een risico aan verbonden is?

Misschien een ander onderdeel wat er uit te halen valt?

Iemand een oplossing?

Weet jij het antwoord?

/2500

Er kunnen diverse oorzaken zijn van verbrande geur. Als het ruikt maar rotte eieren is het motor die aan het verbranden is. Als het ruikt maar plastiek is er een slecht contact, mogelijks aan de stekker, best eens uittrekken en aan voelen of die heet staat en controleren op brandvlekken. Als het enkel in de kuip is zit er stof op uw verwarmingselement. Dat zal er normaal na een eerste keer weer gebruikt te hebben wel afbranden en zal die geur verdwijnen. Best voor alle zekerheid bijblijven ge durende die eerste keer, u weet maar nooit.

Stof kan in alle kieren en gaten gaan zitten. Door de hitte kan dat in brand gaan vliegen. Doe jezelf een plezier en koop een nieuwe die minder energie gebruikt en dan heb je na zo'n twee jaar de aanschaf er al uit. Ga je toch door met deze oude wasdroger: Zorg dat je altijd in de buurt bent en wakker bent, want er kan brand uitbreken. Toegevoegd na 1 minuut: Uit Wikipedia: Als een wasdroger niet goed onderhouden wordt (bijvoorbeeld als de pluizenfilter niet wordt schoongehouden), kan er brand ontstaan. Jaarlijks ontstaan in Nederland enkele honderden woningbranden door het gebruik van wasdrogers. Volgens verzekeringsmaatschappij Interpolis, was dat de oorzaak van 5% van de bij haar gemelde woningbranden. Interpolis schat de totale schade per jaar in Nederland op zo'n vijf miljoen euro[3]. Het gevaar wordt vergroot, doordat wasdrogers vaak op zolder of in een berging staan, of 's nachts worden gebruikt vanwege de goedkopere nachtstroom. Daardoor wordt een beginnende brand niet direct opgemerkt.

Vermoedelijk is tijdens de schoonmaak stof gekomen in de buurt van de luchtinlaat, dit verbrandt, zoals dagpauwoog het al aangeeft, op het verwarmingselement, dit kan brand veroorzaken. Maak alles in de buurt van, en in de droger goed stofvrij zodat de droger geen nieuw stof aan kan zuigen. Ruik je daarna weer een brandlucht denk ik dat je het beste uit kunt gaan kijkejn naar een nieuwe wasdroger.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100