Waarom heeft mijn droger een branderige geur?

De droger deed het prima tot 2 dagen geleden, Het is een bauknecht van zeker 10+ oud. Hij staat op zolder en ik ontdekte dat achter de droger vol met stof zat en een enorme laag, de buis was er namelijk al een hele lange tijd geleden afgegaan (een stukje).

Dus toen heb ik dat hele spul op gezogen en de afvoerbuis schoongemaakt en de achter kant van de droger waar een stukje buis zit ook uitgezogen en waar de zeef zit voor bij de deur, ik dacht nu is alles in orde, ik heb de afvoerbuis weer er aangemaakt.

Hij doet het nog steeds, maar hij brengt een branderige geur met zich mee, als ik IN de droger zelf ruik dus. tja ik heb alles leeg gezogen, en om nou iemand erbij te halen is in verhouding duurder dan een nieuwe aanschaffen.
Ik zou hem natuurlijk aan kunnen zetten en kijken of er iets gebeurt, maar geen idee of daar een risico aan verbonden is?

Misschien een ander onderdeel wat er uit te halen valt?

Iemand een oplossing?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
32.3K

Antwoorden (3)

Er kunnen diverse oorzaken zijn van verbrande geur.
Als het ruikt maar rotte eieren is het motor die aan het verbranden is.
Als het ruikt maar plastiek is er een slecht contact, mogelijks aan de stekker, best eens uittrekken en aan voelen of die heet staat en controleren op brandvlekken.

Als het enkel in de kuip is zit er stof op uw verwarmingselement.
Dat zal er normaal na een eerste keer weer gebruikt te hebben wel afbranden en zal die geur verdwijnen.
Best voor alle zekerheid bijblijven ge durende die eerste keer, u weet maar nooit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt, en want kan er in het ergste geval gebeuren? kan er brand ontstaan bijvoorbeeld?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weinig waarschijnlijk maar die zou in de fik kunnen gaan, de kans is klein omdat het om zeer kleine hoeveelheden stof gaat en die waarschijnlijk al verschroeid zijn, vandaar die geur.
Als het de motor is (mijn eerste mogelijkheid) dan zal het blijven stinken naar rotte eieren en zal uiteindelijk uw zekering springen maar dat is zonder brandgevaar.
Als het aan de stekker ligt moet u die vervangen, idem als het aan het stopcontact ligt maar dat moet u vroeger kunnen vaststellen zoals ik al aangaf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou toch maar oppassen, volgens mij is een droger de nummer 1 oorzaak van brand in huis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hmm, ik ruik hem nu niet meer, dus misschien waren dat de laatste restanten''stof''.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals ik al vermeld had, nog even in de gaten houden voor alle zekerheid en regelmatig de pluisfilter kuisen.
Natuurlijk ook de uitlaat moet aangesloten blijven op de afvoer want net daardoor heeft de machine haar eigen stof terug aangezogen en daardoor passeert het dat verwarmingselement. Normaal zuigt die stofvrije verse lucht op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nog even in de gaten houden totdat de brandweer voor de deur staat en met blussen begint, dan mag u de droger als versleten afschrijven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@theodbn, de vraagsteller geeft aan dat de brandgeur weg is, DUS wat is uw probleem, of ben ik uw probleem !
Het is net de bedoeling dat we mensen helpen en niet op nutteloze kosten jagen en zeker niet onnodig bang maken.
Indien er gevaar was dan ben ik de eerste om dat te melden.
Gevaar was er reeds nog VOOR de vraag gesteld werd want bij het vaststellen van de allereerste keer DAN was het gevaarlijk want op dat ogenblik waren de stofdeeltjes al verbrandt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn probleem is dat de geur pas weg was na jou advies, je wist toen nog niet dat de geur weg zou kunnen zijn, voor hetzelfde geld was door jouw advies een geheel huis afgebrand. En dat is zeker niet mensen onnodig op kosten jagen? In Nederland wel, weet niet hoe dat zit in België, meen zelfs dat als het huis in België staat en jij dit advies geeft jij aansprakelijk kunt worden gehouden voor de schade daar jij je hier voor doet als deskundig persoon. En dat is mijn probleem, een advies waar niet over is nagedacht waar enorme rampen door kunnen ontstaan
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Theo, ik heb het al geschreven, ik was zeker dat er geen brandgevaar meer WAS op het ogenblik dat Sophie die vraag stelde omdat net die brandgeur erop gewezen heeft dat het gevaar al geweken was ander was de brand op DAT ogenblik ontstaan.
Het zijn de stof deeltjes welke op de weerstand zitten die verbranden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wil je even bij brandweer en andere hulpdiensten gaan informeren hoeveel branden door dit soort onwetendheid ontstaan. Jij kunt niet op afstand zien of al het stof in de directe omgeving van de droger is verwijderd, juist dit losliggend stof is de oorzaak van de meeste droger branden. Dus blijf vooral doorgaan met dit soort adviezen, je krijgt vanzelf een keer de rekening.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Theo, u wilt mijn uitleg maar blijven ondermijnen en wil mijn uitleg maar niet begrijpen, dat is natuurlijk uw volste recht.
Ik ben vakman en weet waar ik over praat, bij twijfel antwoord ik zelfs niet.
Verder ga ik hier niet meer op in.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een vakman die nog nooit gehoord heeft van een stofexplosie een een wasdroger. Succes vakman.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Meer dan u denkt, vandaar dat ik weet waarover ik praat !
Stof kan in alle kieren en gaten gaan zitten. Door de hitte kan dat in brand gaan vliegen. Doe jezelf een plezier en koop een nieuwe die minder energie gebruikt en dan heb je na zo'n twee jaar de aanschaf er al uit.
Ga je toch door met deze oude wasdroger: Zorg dat je altijd in de buurt bent en wakker bent, want er kan brand uitbreken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Uit Wikipedia: Als een wasdroger niet goed onderhouden wordt (bijvoorbeeld als de pluizenfilter niet wordt schoongehouden), kan er brand ontstaan. Jaarlijks ontstaan in Nederland enkele honderden woningbranden door het gebruik van wasdrogers. Volgens verzekeringsmaatschappij Interpolis, was dat de oorzaak van 5% van de bij haar gemelde woningbranden. Interpolis schat de totale schade per jaar in Nederland op zo'n vijf miljoen euro[3].

Het gevaar wordt vergroot, doordat wasdrogers vaak op zolder of in een berging staan, of 's nachts worden gebruikt vanwege de goedkopere nachtstroom. Daardoor wordt een beginnende brand niet direct opgemerkt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vermoedelijk is tijdens de schoonmaak stof gekomen in de buurt van de luchtinlaat, dit verbrandt, zoals dagpauwoog het al aangeeft, op het verwarmingselement, dit kan brand veroorzaken.

Maak alles in de buurt van, en in de droger goed stofvrij zodat de droger geen nieuw stof aan kan zuigen.
Ruik je daarna weer een brandlucht denk ik dat je het beste uit kunt gaan kijkejn naar een nieuwe wasdroger.