Hoe vervang ik een wasmachinekraan?

Hi
Mijn wasmachine kraan lekt, en die wil ik zelf gaan vervangen. Het lijkt me niet te moeilijk.
Wie kan mij helpen hoe ik het moet doen, of weet een goed (youtube) filmpje hoe je dat moet doen?
Heel erg bedankt voor jullie hulp!
Maris

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
13.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat je vanzelf ziet wat je moet doen. Er kan niet veel mis gaan. Denk er alleen aan vóór je begint de hoofdkraan af te sluiten en zorg dat je wat tape hebt om de nieuwe kraan waterdicht aan te koppelen.
Tip: als je de kraan eraf haalt lopen alle hoger liggende leidingen leeg. Draai na het afsluiten van de hoofdkraan dus eerst even een andere kraan op dezelfde verdieping of (nog beter) een lagere verdieping open om dat water weg te laten lopen en daarna (voor het ontluchten) een kraan op een hogere verdieping.
jc54
10 jaar geleden
@Gesp; Waarom geef je dit als reactie? Het is toch een prima antwoord!!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tja . . . had ook gekund.
De moderators hebben wel eens een antwoord van mij veranderd in een reactie.
Misschien doen ze nu het omgekeerde? :-)

Antwoorden (1)

Hallo Maris,
Allereerst lijkt het mij het verstandigst om de waterdruk van de leidingen te halen, als de hoofdkraan dicht gedaan is haal je de slang van de wasmachine kraan los en open je de kraan om de druk, die nog in de leiding zit, eraf te halen. Loopt er geen water meer uit de leiding dan kun je de kraan losdraaien, naar links, tegen de klok in. Heb je de gehele kraan losgedraaid van de leiding dan blijft er alleen een gat over met daarin schroefdraad ( 1/2 duims ) Ik neem aan dat je al een nieuwe kraan hebt gekocht? Mocht je dat nog niet hebben gedaan dan is het handig om er toch maar eentje te halen bij een ijzerwaren handel o.i.d. en neem dan gelijk gasfitters tape mee ( de witte niet klevende afdicht, teflon tape, meestal op een rood rolletje ) of hennep met fitterskit. maar goed dat weten de mensen van de winkel waar je het koopt. Het schroefdraad aan de binnenzijde van het deel waar je de kraan vanaf hebt gehaald zo goed mogelijk ontdoen van achtergebleven afdichting en daarna vetvrij maken ( ontvetter of wasbenzine ) Hetzelfde doe je met het gedeelte van de kraan wat weer in de leiding wordt gedraaid. Nu kun je de teflon tape aanbrengen, houd de kraan met het deel wat ingedraaid wordt voor je en breng de teflon van links naar rechts aan over de draad ( met de klok mee draaien en een beetje strak trekken ) gebruik je hennep dan breng je eerst de hennep en de fitterskit aan. de kraan kun je nu voorzichtig in de fitting terug draaien waarbij je probeert om de kraan zo recht mogelijk te krijgen, maar lukt het niet dan ook niet forceren. Vast is vast, ook als de kraan een beetje scheef staat zal hij gewoon zijn werk doen. Het voordeel van hennep is dat je de kraan ietsje terug kan draaien als hij scheef staat wanneer hij is vastgedraaid maar het nadeel is dat de aanschaf veel duurder is. Druk weer op de leidingen en controleren op lekkage ( handig om dit met twee mensen te doen, eentje bij de hoofdkraan en eentje bij de wasmachine kraan ) Klaar ! Er is ook nog een vloeibare afdichting verkrijgbaar in de vakhandel, het aller handigste middel, omdat je dit alleen opbrengt op het schroefdraad van de kraan, indraaien en even laten drogen. Nadeel is weer dat het duurder is. Ik hoop dat dit hele verhaal iets heeft kunnen bijdragen aan je vraag.. Succes ermee.
Highveen