Er blijft water in mijn vaatwasser staan. Hoe kan ik dit oplossen?

We hebben bog garantie, maar als de afvoerslang zit verstopt. Valt dit dan wel onder de garantie?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.7K

Het beste antwoord

Dit is (bijna altijd) niet je afvoerslang. Om te kijken of er een knik in zit hoeft de machine er meestal niet uit, de slang loopt onder de kastjes (dan de plint eraf) achter/in de kastjes (begin eens met kijken onder de bij de sifon onder de spoelbak).

Waarschijnlijk zit er wat in of vlakbij je pomp.
http://www.youtube.com/watch?v=h1axqKZO-0o

Als het dat niet is, kijk dan alsnog de slang na,
hoewel het dan waarschijnlijk een vervuild labyrint is of een van de kleppen daar in de buurt. Met twee rechterhanden is dat zelf goed te doen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Pas op: er kunnen stukjes glas bij de pomp liggen en die zie je slecht door het water..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

U kan best eerst eens kijken of de afvoerslang achter de machine niet gekreukt zit want dat valt inderdaad niet onder garantie.

Toegevoegd na 1 minuut:
Nog vergeten vermelden dat er in de machine op de bodem ook een filter zit, meestal een grof en een fijn filter, die kan u normaal eruit halen om te reinigen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe kan ik dit zien, moet dan de hele vaatwaser eruit? Het water in de spoelbak loopt wel wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is blijkbaar een inbouw model en ja u zal die dan even moeten uittrekken om de afvoerslang te inspecteren.
Nee, een verstopte afvoerslang valt niet onder de garantie, dat is immers geen fabricagefout.
In het gunstigste geval komt dit door een knik in de afvoerslang. Vervelender is het als dit komt omdat de pomp defect is. Die moet dan worden vervangen door een reparateur. Maar je kunt bij dit vaatwasserprobleem eerst zelf op onderzoek uit:
1.Controleer de filters. Verstopte filters zorgen ervoor dat de machine niet kan afpompen. De filters vind je onderin de vaatwasser. Haal de filters eruit. Dat kan meestal heel eenvoudig door ze los te draaien, eruit te trekken en schoon te maken.
2.Controleer de afvoerslang. Haal de machine van zijn plek en controleer achteraan of er een knik of een deuk in de afvoerslang zit. Zo ja, dit blokkeert waarschijnlijk de waterafvoer. Zorg ervoor dat de slang weer netjes loopt met voldoende ruimte voor het wegpompen van het water. Zet de machine daarna weer terug.
3.Als de vaatwasser verbonden is met de afvoer van de spoelbak, controleer dan of deze niet verstopt zit.
4.Als geen van deze drie dingen aan de hand is, wordt het tijd om de monteur te bellen. Waarschijnlijk is de pomp defect.
Zorg dat je de aankoopbon bij de hand hebt, als er een reparatie uitgevoerd moet worden, zodat de monteur weet dat de reparatie onder de garantie kan vallen. Meldt de datum van aankoop bij het maken van een afspraak met de monteur.