Waarom is er een elektriciteitskabel nodig met min. 4mm² doorsnede naar de stekker van de wasmachine als ik zie dat de kabel van de machine 2x1mm² is?

Toegevoegd na 30 minuten:
Dank voor het antwoord. De wasmachine heeft haar eigen kabel, 3x1mm² (één is de aarding).
Waarom dan is het nodig dat de installatiekabel naar het stopkontact van de wasmachine 3x4 mm² is?? Een kabel met sectie 4mm² heeft een zekering nodig van 30A, een installatiekabel van 1,5mm² slechts een zekering van 10A, groot verschil. Maar waarom dan? in eenvoudige taal aub. Is een installatiekabel van 1,5 (of 2,5 mm²) dan niet voldoende? Of speelt de lengte van de kabel ook een rol? Ik bedoel de afstand van de schakelkast naar de stekker.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

In een normaal huis is dat niet nodig, 3x2,5mm² is meer dan genoeg.

De enige reden kan de afstand zijn, maar dan heb je het over afstanden van meer dan 50meter.
Hoe langer een kabel hoe groter de weerstand,
daardoor "verlies" je voltage. Aan het einde van een lange kabel krijg je een lager voltage dan aan het begin.
Hierdoor gaan apparaten meer stroom verbruiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij hogere weerstand gaan apparaten juist minder stroom gebruiken! Of ze goed werken op de lagere spanning is een andere kwestie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal waar koosknip, maar het gaat hier volgens mij om vermogen en dan krijg je deze formule:
Watt = Volt x Ampère x cos φ x t Ik begin nu wel aan mijn laatste zin te twijfelen:
"Hierdoor gaan apparaten meer stroom verbruiken."
Wat bij een wasmachine de meeste energie kost is het opwarmen van het water, die energie verandert niet, dus bij een lager voltage zal het alleen wat langer duren. In ieder geval gaat de kabel stroom verbruiken en dus wordt er in totaal meer stroom verbruikt.

Andere antwoorden (1)

Om de weerstand te verminderen van de aarde draad hoe dikker de draad hoe lager de weerstand
of bedoel je om plaats te bieden aan 3 draden ? met omhulling ?
want 2 draden kan niet met een wasmachine heeft er altijd 3
1 draad is de aarde draad en die heb je echt wel nodig in een natte ruimte