kan een ouderwetse moederhaard op een elektronische thermostaat ?

ik heb pas een huis betrokken er zit een CV met een moederhaard deze werkt met een elektronische thermostaat. Het verschijnsel wat zich voor doet is dat de haard maar zeer kort brandt en na mij idee de radiatoren niet voldoende warm worden.De moederhaard zelf geeft ook warmte dus de thermostaat schakeld uit en de rest van de kamers worden dus niet warm. Naar mijn weten zit er in de oude mechanische thermostaten een systeemtje die ook nog instelbaar is zodat de haard niet snel in en uitschakeld ( pendelen).

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (1)

Kun je het fabrikaat en type van de CV ketel achterhalen?

In de meeste gevallen zal een elektronische thermostaat niet (goed) werken bij een oude CV ketel.

Een simpele thermostaat (aan-uit met een bepaalde temperatuur hysterese) voldoet prima met een ouderwetse ketel.

Het omgekeerde geldt ook:
Een HR ketel kan niet (goed) werken met een ouderwetse thermostaat maar zal veelal een modulerende thermostaat nodig hebben.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Cv-regeling