hoeveel KWH verbruikt een airco gemiddeld ( warmte ) bij een dag temperatuur van 16 graden als deze alleen overdag aanstaat ?

ik ben in portugal en heb de airco overdag aanstaan bij een buiten temp van 16 graden om het in het appartement wat behaaglijker te krijgen,
Na 15 dagen staat de meter op een verbruik van KWh 550, is dat niet wat veel ????

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
31.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
36 kWh per dag is best veel. Vooral omdat het buiten al 16 graden is.
Wat voor soort airco heb je?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er hangt een Panasonic CS-a120ke aan de muur ( kun je wat met die info ? )
In Nederland kost KWh incl bijna 22 cent, bij een verbruik van KWH 550 in 2 weken zou ik al een rekening van €110 hebben, lijkt me erg veel...toch ??
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb vrienden in Scandinavië die wel eens 800,- euro aan elektra erdoor gestookt hebben in een maand en daar is de prijs per kWh een stuk lager..
Maar dan was het wel iets kouder.. overdag -10 'snachts -20.
(1e echte winter daar, te weinig hout..)

Antwoorden (3)

Van jouw airco kan ik geen gegevens vinden.

In het algemeen verbruikt een airco ruim 3 kWh.
dus als je 36 per dag verbruikt hebt zou ie 10 uur op volle kracht aangestaan hebben.
Dat is dus veel.

Een airco is voor een specifiek gebied gemaakt, een airco in Portugal is efficiënt in koelen, verwarmen is ie minder efficiënt in.
In Scandinavië is het precies onderom.
Gemiddeld hebben ze een rendement van ongeveer 300%.
In jouw geval betekent dat dat ie in vergelijking met een elektrische kachel 3x zoveel warmte produceert per kW.

36 kWh per dag klopt niet met mijn verhaal.
mogelijkheden:
-of je hebt een zwaardere airco dan in mijn verhaal, maar dan zou het zeer warm bij je binnen zijn.
-je airco gebruikt de warmtepomp niet bij verwarmen (dat zou raar zijn)
-dat ding is oud en zeer inefficiënt.
-je berekening klopt niet.

Je kan je verbruik het best gaan vergelijken met mensen in de buurt, liefst in hetzelfde gebouw.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor een redelijke indicatie zijn meer gegevens nodig.

Hoeveel kubieke meters is je appartement?
Welke temperatuur vind je behaaglijk?
Hoeveel uur is "alleen overdag" ?
Is het appartement goed geïsoleerd? (vloer dak, wanden)
Gaan deuren vaak open en dicht?
Hoeveel raamoppervlak?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb een Airco in mijn werkruimte een die geschikt is voor een ruimte van 125m³ meter. Ik heb het verbruik van mijn airco gemeten omdat ik wilde weten hoe ik in huis kon besparen op energie. Mijn unit gebruikt bij verwarmen ongeveer 700 Watt per uur en bij verkoelen ongeveer 600 watt per uur. Vaak maakt men de vergissing dat het KOEL vermogen of het VERWARM vermogen, (dat tevens uitgedrukt is in aantal Watt's) het opgenomen vermogen uit het net is. Het KOEL vermogen van mijn Airco is 2200 Watt en het VERWARM vermogen van mijn unit is 2500 Watt die 2200 en 2500 is dus NIET wat mijn unit werkelijk uit het net haalt.

Als jouw airco ingesteld staat op een bepaalde temperatuur dan zal hij tijd nodig hebben om de ruimte daar op krijgen. Maar als die temperatuur eenmaal bereikt is dan zou de airco moeten afslaan totdat de temp weer te laag en en weer aanslaan. Op die manier gebruikt de airco niet continu energie voor het verwarmen/verkoelen. De unit zelf staat dan wel aan maar de compressor is uit, en enkel de aanwezige elektronica staat aan en verbruikt zeer weinig.