Zijn wasmachines aan de onderkant open of dicht?

Rare vraag misschien, maar na het aanschaffen van een 2e hands wasmachine viel het mij op dat deze geen dichte onderkant heeft. Klopt dit? Het is een Miele.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.4K

Het beste antwoord

Zover ik weet zijn alle wasmachines aan de onderzijde open, dit heeft te maken met een mogelijk lekkage, was de wasmachine dicht dan bleef al het water in de machine staan en kortsluiting veroorzaken met alle gevolgen vandien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een bodemplaat is (om die reden?) bij lange na niet waterdicht, dus dat hoeft m.i. geen gevaar op te leveren.
Gaat het toch mis, dan is de boel hopelijk goed geaard (kortsluitingsgevaar, brandgevaar), en hebben we tegenwoordig ook nog de aardlekschakelaar, die voorkomt dat de behuizing onder spanning komt te staan, kortsluiting of niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb met regelmaat iemand mee verhuisd maar nog nooit een bodemplaat onder een wasmachine gezien.

Andere antwoorden (1)

Kennelijk is een bodemplaat wel gebruikelijk:

Opbouw
Dat een wat luxere machine stiller is lijkt logisch. Maar vooral de opbouw van een wasmachine maakt veel verschil. Goedkopere modellen zijn vaak opgebouwd vanuit de behuizing, alle onderdelen steunen dus op de zijkant en de BODEMPLAAT van de wasmachine. Als contragewicht wordt bij vrijwel alle merken een cementen vorm gebruikt, die samen met de luchtveren de trommel moet stabiliseren. De betere wasmachines zijn opgebouwd vanuit een frame en een stalen BODEMPLAAT, wat meer stilte garandeert. En als er degelijke onderdelen als een gietijzeren lagerkruis, een gietijzeren gewicht, een RVS kuip of echt goede lagers in de machine verwerkt zitten, is de machine zeer stil. Ideaal voor huishoudens met houten vloeren of waar vaak wordt gewassen.

Overigens is een bodemplaat alleen al nodig voor de starheid van de behuizing.
Zonder bodemplaat zou de vierkante onderkant bij vervoer al gauw vervormen tot een ruitvormige onderkant.