als er een grote stroompanne zou zijn, heb je dan direct nog electriciteit als je zonnepanelen hebt staan?

Of komt die electriciteit op het net en kan je er dan niet direct gebruik van maken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Deze zomer is het mij overkomen. Ik heb 11 panelen op mijn dak staan voldoende voor de productie van 2000 kWh per jaar. Toen viel plots overdag in heel de straat de stroom uit wegens een panne in een elektriciteitscabine in de buurt. Zolang de panne duurde, en dat was toch een viertal uur, had ik helemaal GEEN elektriciteit in huis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Betekent dat dan dat de zonnepanelen niet werken als er geen anders opgewekte elektriciteit aangevoerd wordt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen idee, maar zonnepanelen werken via een omvormer en dat toestel heeft zelf ook elektriciteit nodig om de stroom;van de panelen om te zetten naar bruikbare elektriciteit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jij hebt een omvormer die gemaakt is om stroom terug te leveren aan het net.
Een systeem om autonoom stroom te leveren werkt slecht zonder accu's ertussen.
Dan heb je dus ook nog een acculader nodig en een omvormer om 230 wisselstroom te maken. Met een zware accu, liefst meerdere en een goeie omvormer kan je dan zelfs zware apparaten blijven gebruiken.
Maar ook met een kleine accu en een simpele omvormer kan je al redelijk wat. Als je de panelen toch al op je dak hebt liggen is het best interessant om te kijken of het de investering waard is.
Een aggregaat is goedkoper, maar brandstof zal snel op zijn als de stroom meerdere dagen in een groot gebied uitvalt. Voor een 12V systeem voor noodgevallen heb je eigenlijk alleen een acculader nodig, een accu is ook nog wel te koop als het al fout gegaan is en in je auto zit er ook een.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn in Nederland meerdere plekken waar geleefd wordt zonder aangesloten te zijn op het lichtnet.
Zuinig aan en je komt een heel eind met een paar panelen.
Een (kleine) koelkast verbruikt al best veel, meestal delen ze er een met een grote groep. Gelukkig doen de panelen het goed als het warm is, dus dan is ook genoeg voor de koelkast.

Andere antwoorden (3)

Die elctriciteit gaat naar je eigen net, wat er over is wordt teruggevoerd naar het hoofdnet (krijg je ook nog betaald voor). Bij panne zou je dus idd nog stroom hebben al dan niet opgeslagen in accu's
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar vloeit alle stroom dan niet weg over het hoofdnet (dus onbruikbaar)? Het lijkt me dat je jezelf eerst van het hoofdnet los moet koppelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat zou ik willen weten, stel u voor dat er opeens een grote stroompanne is, hoelang heb je dan nog electriciteit in de dag (als er zon is) en s'avonds of s"nachts?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is het gebruikelijk, dat de door jouw zonnepanelen opgewekte stroom ergens middels accu's wordt opgeslagen?
Dan zou je bij een algehele storing idd overstroom kunnen beschikken, ook 's nachts.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.ikwilzonneenergie.nl/epages/61494231.sf/nl_BE/?ObjectPath=/Shops/61494231/Categories/%22Zonnepanelen-sets%20voor%20boot%2C%20camper%20en%20tuinhuis.%22 Bestaan ook voor huizen, dan zijn ze wat groter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
en nog duurder
Behalve bij avond en nacht er moet licht op de panelen komen. Het licht er dan aan hoeveel panelen je hebt aan en de totale watt cappasieteit voor stofzuigen of wasmachiene moet er al wel wat op je dak liggen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Neen is niet mogelijk, jou installatie zou er dan voor zorgen dat er spanning blijft staan op het netwerk waaraan gewerkt moet worden.