Kan je een snoer met stekker aan een verwarmingselement van een oven zetten, hoe moet dat en wat heb je er voor nodig?

Ik wil een los verwarmingselement kopen en daar een snoer met stekker aan zetten, zodat ik het kan gebruiken om iets te verwarmen (een 'hele' oven is geen optie). Als ik online bij die shops kijk die het verkopen heeft zo'n verwarmingselement alleen geen elektrische draden ofzo, alleen aan het uiteinde metalen stukjes, vandaar mijn vraag. Zie foto voor een voorbeeld van zo'n verwarmingselement.

Toegevoegd na 20 minuten:
Voor de duidelijkheid, ik wil er een vacuterm mee maken, waarbij het verwarmingselement maar max 2 minuten aan staat op een speciale plastic plaat te verwarmen. Het element wordt daar dus op vastgezet. Zo'n machine kost alleen ontzettend veel geld, dus wil ik er zelf 1 maken. Een plaat in de oven opwarmen is geen optie omdat de binnenkant van de oven te klein is.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Over veiligheid en toepasbaarheid zal ik het hier niet meer hebben.
Om de warmte gelijkmatig te verspreiden kan u beter een metalen plaat tss de weerstand en de PVC plaat monteren.

Die 2 platte aansluiting rechts op uw foto kan u verbinden met een AMP klem (zie foto 1, die blauwe rechts-onder)
Die kan u kopen in een DHZ zaak of bij een garagehouder want die worden frequent in de auto gebruikt. Met een AMP tang kan u die klemmen op de soepele kabel nijpen.Foto 2
Die blauwe zijn 2,5 mm², er zijn ook gele voor 4 mm².

Voor de kabel moet u eens kijken naar het vermogen.
Tot 2875 Watt meent u 2,5 mm² en tot 4600 Watt 4mm² van het type CTMB 2p + aarding. De aarding sluit u aan de metalen plaat tss de weerstand en de PVC-plaat.
Aan het einde van de kabel natuurlijk een stekker.
Tot 2,5 mm² een klassieke stekker, vanaf 4mm² een CEE-stekker en bijhorend stopcontakt (zie link) te verkrijgen in de elektro zaak.
2,5 mm² afzekeren met 20 A automaat, 4 mm² met 32 A.

LET OP: keep it safe !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Zo'n los element gebruiken is erg onveilig. Bedenk wat je ermee wilt verwarmen.

Voor vloeistoffen kun je beter een dompelaar kopen, dat is een waterkokerelement met een stekker eraan.

Voor vaste stoffen zoals eten beter een pannetje op het fornuis of een klein elektrisch grillplaatje kopen.

Toegevoegd na 44 minuten:
Voor een vacuterm moet je ook zorgen dat je een vacuum kan genereren en in stand houden, maar als verwarmingselement in de vacuterm kun je prachtig een gourmetstel of kleine grilplaat gebruiken. Is al kant een klaar met temperatuurregelaar te krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
levensgevaarlijk, en werk voor een telecom monteur die hier verstand van heeft.

een los element is gevaarlijk (waar ga je het op zetten, kan het eraf vallen)
hoe laat je de warmte niet ontsnappen zodat hetgeen wat je warm wil hebben warm wordt en niet de hele ruimte?

hoe laat je het afslaan puur uit veiligheidsoverwegingen of kortsluiting?
zonder 'begrenzing' dmv b.v bimetaal, tijdklok, tem. instelling, of een thermostaat is het echt levensgevaarlijk!!

daarbij kosten losse onderdelen ook wel aardig wat. (je zal ze wrss moeten bestellen, dus verzendkosten komen hier ook bovenop, als je niet voor een bep. bedrag moet bestellen voor ze het toesturen)

er bestaan ook kleine oventjes, grilplaat, grilpan of kies voor een grilplaat, warmhoudplaat iod.
relatief goedkoper, veel veiliger, en menen ook niet veel ruimte in beslag.

mocht aanschaf van een nieuw exemplaar te prijzig zijn, kijk dan eens op marktplaats, bij de kringloop, of rommelmarkt.
bij blokker of de kijkschop kan je eventueel ook een kijkje nemen.

dus voor je eigen veiligheid: ga er niet meer klungelen aub hoor als je er geen verstand van hebt.
er zijn genoeg andere opties die helemaal niet duur hoeven te zijn.

Toegevoegd na 4 minuten:
of een rechaud.
elektrisch of met waxinelichtjes (laatste is over het algmeen een stuk voordeliger)

bij de bronnen vind je plaatjes en prijzen van de verschillende opties.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat klopt, en dat is ook normaal. Meestal moet dit naar een relais of worden meerdere verwarmingselementen tegelijk aangestuurd en ook bij toepassing in een kookplaat gaat dit dikwijls naar verschillende soorten schakelaars of relais.

CE-gekeurd ga je dit werkje niet krijgen, maar ik veronderstel dat je het veilig wil aansluiten.

1. Vooreerst zoek je een draad die overeenstemt met het gebruikte wattage. Ik veronderstel dat meestal 2,5 mm² zal voldoen voor bijv., dan heb je 230 Volt X 20 Ampère = 4.600 Watt maar beperk je maar tot 3000 Watt en stop er meteen een lagere zekering tussen voor de veiligheid. Je last of soldeert deze draad uitermate solide en doorgevend aan de aansluitingspinnen. Als er immers wat ruimte tussen zit, kun je vonken krijgen en kan de solderingsvloeitstof later terug lossen of zelfs smelten.

2. Vervolgens test je je verbinding uit door deze maximaal minstens een uur maximaal te verhitten. De verbindingen mogen eigenlijk zelf niet zo warm komen, of slechts langzaam door terugsturing van de warmte van het warmte-element zelf, maar daar zit soms ook een isolatiedemper op, die je dan moet vastmaken aan bijv. het hele kader of frame.

3. Pas dan isoleer en/of wikkel je dat serieus met de juiste isolatietape en zorg je voor de aarding die je met het frame verbindt.

4. Het andere uiteinde zet je op een standaard driepolige stekker met schroeven die je echt heel stevig vastdraait (mag na een maand nog eens nagezien worden).

Tot slot blijft een hoofdregel dat er nergens een zwak punt mag zijn waar de elektriciteitstoevoer zowel een warmtebron kan raken (smeltgevaar) of voor elektrocutie kan zorgen (contactgevaar met personen).

Misschien is het overbodig te zeggen dat opgerolde kabel in een haspel opnieuw voor warmte zorgt en dat je dus voor dit soort dingen best de haspel HELEMAAL ontrolt, maar dat staat meestal op de haspels ook geschreven (bijv. max. 1000 Watt indien deels opgerold).

Voor de rest is er niets bijzonders onder de zon, behalve de warmte die je zult krijgen met het toestel...

Succes!

+JMVB

PS: Op http://economie.fgov.be/nl/ondernemingen/securite_produits_et_services/Veiligheid_van_elektrische_toestellen/Laagspanningsrichtlijn/ vind je extra doorlinkpagina's omtrent de voorschriften bij dit soort laagspanning.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maanmeisje, jij bent wellicht véél slimmer of in elk geavl ondernemender dan je je laat uitschijnen. Ik las je bijkomende opmerking, en begrijp het nu beter: Inderdaad, Vactuterm-toestellen zijn peperduur. Ik ga niet echt akkoord dat jou dit afgeraden moet worden om het zelf te maken. We leven in een tijd waarin iedereen doodsbang wordt om 'iets gevaarlijks' te doen, maar als we zo verder doen, gaan we alle uitvinders tussen ons hier (en zeker op dit forum) uitroeien en dat kan niet de bedoeling zijn. Bovendien zul je veel meer 'ontdekken' dan de boeken-nerds die zich zo'n duur toestel kunnen aanschaffen. Ik neem je bijkomende tekst hieronder over en ga zo praktisch mogelijk verder ermee, en vertrouw er wel op dat je gewoon bent om veilig te spelen met dingen die tot 200° warm worden. "Toegevoegd na 20 minuten:
Voor de duidelijkheid, ik wil er een vacuterm mee maken, waarbij het verwarmingselement maar max 2 minuten aan staat op een speciale plastic plaat te verwarmen. Het element wordt daar dus op vastgezet. Zo’n machine kost alleen ontzettend veel geld, dus wil ik er zelf 1 maken. Een plaat in de oven opwarmen is geen optie omdat de binnenkant van de oven te klein is." Je hebt dus TWEE dingen nodig:
1. Je oventje met daarin een warmtebestendige plastic of alu-plaat
2. Een zuigpomp om vacuüm te zuigen (bijv. een S-4 pomp die tot 30 millibar leeg zuigt van zo'n 150 Watt die 65 liter lucht per minuut haalt). En jij kunt tenminste later zo ZELF de Maagdenburgse Halve bollen aan je kids sappig uitleggen dat ze het nooit meer vergeten! Hier gaat het over 1 en dus heb je nog wat extra accessoires nodig: Aan het glas een thermometer (kun je gerust uit zo'n ovenbestendig glazen kookdeksel halen, die gaat ook boven de 200° en meer heb jij volgens mij toch niet nodig vlgs je info), of een probe die naar buiten loopt, maar dan heb je weer het probleem van het vacuüm zuigen om af te lezen hoe warm het wordt zodat je kunt bijsturen terwijl je je eigen uitvinding verder uitwerkt later en almaar verbetert. ../..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
../.. Een timer of een thermostaat, maar blijkbaar zijn de meesten ook hier vergeten dat de stomste thermostaat net op basis van een bimetaal werkt, en dus volstaat de simpelste temperatuurgevoelige (supereenvoudige) bimetaal-schakelaar voor je uitbouw. Schrik niet: maar een ouderwetse elektrisch strijkijzer mag je dus gerust zoeken op een rommelmarkt hiervoor voor je 'uitvinding', en als je wil, kun je zelfs METEEN gewoon het strijkijzer ondersteboven nemen en de elementen verder uit elkaar halen om onder je plastic draagplaat (Teflon leent zich uitermate goed voor deze hogere temperaturen en kun je ook zelf verzagen met een decoupeerzaag) te bevestigen. Vervolgens kun je kiezen tussen de draaiknop in een vaste stand te zetten in je oventje (om het nadien vacuum te kunnen pompen zonder dat je het weer moet opendoen) en buitenaan een timer te zetten of manueel te testen met tijdsduur zodat je gelijk welk experiment kunt uitvoeren en je op voorhand gewoon de maximale temperatuur instelt, of het zelf later wat complexer maken (dat komt vanzelf, van eenvoudig naar moeilijk gaat vanzelf en kost alleen tijd). Zo, ik zie ernaar uit en hoop dat je later ook foto's post of mij bezorgt per mail naar info@logocom.be want op deze wijze wordt je zeker een stuk hoger begaafd en zul je materie leren begrijpen zoals de heksen het in de middeleeuwen deden en de apothekers nu soms nog steeds. Welkom in de wereld van de magie in elk geval! Als je het aandurft en voorzichtig blijft, zullen vele mensen jaloers op je worden. PS: Een vacuumoventje is echt niet gevaarlijk met een goede afdichting omdat je onderdruk hebt. Het omgekeerde met hogedrukovens wel. Ik ben trots op je reactie, meid/juffrouw/dame!
Gezien je er zo weinig van weet, is het levensgevaarlijk dit zo toe te passen, het is voor deze toepassing niet gemaakt.
Kan je niets met een gourmetstel, die zijn er van heel klein tot heel groot/ lang.
Ze zijn veilig en regelbaar.