Hoe voorkom ik aanslag aan de vaat in de vaatwasser?

Onze vaatwasser is pas twee jaar oud, maar de laatste tijd komt onze vaat er steeds niet echt schoon uit. Bij met name de glazen lijkt er wel een soort korrelige aanslag op te zitten (zowel binnen als buiten) Ik heb al een heel sterk middel van HG gebruikt en ook milderen middelen maar niets helpt. Ik gebruik diverse merken vaatwastabletten, maar dat maakt ook allemaal niets uit.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9.2K

Antwoorden (6)

Je kunt dit voorkomen door glansspoelmiddel te gebruiken. Dit zit doorgaans in een apart reservoir.

Daarnaast moet je controleren of de concentratie regeneratiezout nog goed is. Zie de handleiding.

Wat betreft het glaswerk, dat kan ook corrosie zijn, juist door gebruik van sterke middelen. Je kunt dit controleren door een nieuw glas te nemen en mee te wassen. Als dat ook dof wordt ligt het aan bovenstaande twee oorzaken.

Toegevoegd na 7 minuten:
Omdat je de vaatwasser twee jaar hebt is de kans groot dat je het regeneratiezout nooit hebt bijgevuld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoezo is die kans groot, je krijgt dan toch een waarschuwingslampje?
Kalkaanslag op glazen kan je voorkomen door hard water te ontharden met regenereerzout. Maar als je al kalk op alle glazen hebt, dan raak je dat kwijt door twee tabletten kunstgebitreiniger in de bestekbak plaatsen. Of je doet citroenzuurpoeder erin en laat dan de vaatwasser draaien. Dat kan je trouwens ook gebruiken als spoelglansmiddel.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met regenereer zout kan u niet ontharden, dat doet de ionenwisselaar. Het zout dient om de opgenomen kalk, zouten enz terug van de harsen te spoelen (regenereren)
Doffe glazen uit de vaatwasser.

Zijn je glazen of vazen mat geworden door het veelvuldige gebruik van de afwasmachine? Doffe glazen terug helder krijgen is niet gemakkelijk, misschien zelfs onmogelijk.

Probeer dit eens:

Vul heel de vaatwasmachine met doffe glazen.
Leg een paar tabletten kunstgebitreiniger in de bestekbak.
Zet de vaatwasser aan.

Een alternatieve oplossing:

Gebruik citroenzuurpoeder als spoelmiddel.
Met de hand glazen wassen.

Het is weliswaar minder handig, maar je verkrijgt wel een beter resultaat wanneer je glazen en vazen met de hand afwast. Hoe doe je dat?

Op de klassieke manier: gebruik een afwasborstel en spons met detergent.
Vul de vaas of het glas met heet water en voeg er een een reinigingstablet voor kunstgebitten aan toe. Laat dit bruisend mengsel een tijdje staan en spoel het glas of de vaas daarna heel goed uit.
Vul het glazen voorwerp met water en wat detergent. Doe er vervolgens rijstkorrels in. Hou je hand erop en schud krachtig. Daarna spoel je het glas af en droog je het af.
Speciaal voor afgetekende randen: vul het glas met water waarin je restjes aardappelschil gooit. Ook hier geldt schudden, spoelen en afdrogen.

Toegevoegd na 3 minuten:
http://www.infotalia.com/nld/wonen/huishouden/huisraad/huisraad_detail.asp?id=549
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Korrelige aanslag onstaat meestal door zetmeelresten, uit bijvoorbeeld aardappelen, pasta, etc.

In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, is het beter om zetmeelresten NIET van tevoren af te spoelen. Wil je toch afspoelen, doe dat dan met koud water. Daarmee wordt voorkomen dat de zetmeelresten extra plakkerig worden en zich aan de vaat gaan hechten.

Als er zetmeelresten zitten op je glazen, kan dat ook komen doordat de vaatwasser te vol zit, of niet goed is ingedeeld. Zorg ervoor dat er zo weinig mogelijk dingen tegen elkaar aanstaan, zodat het spoelwater overal goed bij kan.

Toegevoegd na 2 minuten:
Zorg er ook voor dat de sproeiarmen vrij kunnen draaien. Als die worden tegengehouden door bijvoorbeeld een lange lepel, dan wordt de vaat ook niet goed schoon.
bamibal
11 jaar geleden
Het valt mij op dat hier nog niemand vermelde om de filter te reinigen, zowel de grof als de fijn filter moeten regelmatig schoongemaakt worden.
Deze aanslag komt meestal van kalkaanslag wat erop wijst dat de ontharder niet meer werkt, dus zout toevoegen Nazien of het glansmiddel nog toegevoegd wordt.

Tenslotte is er nog een niet vermelde reden en dat is de verwarming, tijdens de werking de deur eens openen en nazien of er damp in de machine is of gewoon aan de deur eens voelen of de machine opwarmt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb precies dit probleem 2 maanden geleden bij 2 verschillende mensen opgelost.
De oorzaak was verstopte sproeiers.
Of dat bij jouw de oorzaak is kan je heel makkelijk zien, de gaatjes in de sproeiers moeten helemaal vrij zijn.

Ik ben er van alles in tegengekomen:
stukjes eierschil, stukjes kalk, een draadje van een afwasborstel, en vooral prut waarvan ik niet wil weten wat het is geweest..

De sproeiers kunnen er meestal makkelijk af, afspoelen onder de hete kraan en/of de gaatjes met iets kleins doorprikken en voortaan weer schone glazen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb alles uit elkaar gehad en ook dat was het probleem niet. Alles was brandschoon .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn vast meerdere redenen, maar bij die 2 heeft het geholpen, daar stonden bijna alle glazen met vieze aanslag erin in de kast.
Als de machine verder schoon is, kan ik alleen nog maar bedenken dat het een mechanisch probleem is, zoals een slechte pomp, of een gedeeltelijke verstopping ergens.
Maar hoe je daar achterkomt?
Het is wel een probleem wat je vaker hoort, misschien dat er ook gewoon slechte vaatwassers zijn?