Mijn wasmachine pompt het water niet meer af en centrifigeerd niet, wat kan er aan de hand zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.4K
capthavoc
11 jaar geleden
pomp verstop/kapot ? hoor je de pomp wel werken ?
als de pomp het water niet weg krijgt gaat de centrifuge niet werken dus de centrifuge hoeft niet kapot te zijn
omdat de sensor dan zeg dat hij nog niet mag centrifugeren
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt, ik weet niet of ik de pomp kan horen werken, durf de machine niet aan te zetten, er staat al een laag water in, de machine staat op zolder, beneden hoor ik hem niet.

Het beste antwoord

het ziet er naar uit dat de filter voor de pomp verstopt zit. vaak is dit eenvoudig te verhelpen. dit filter zit vaak aan de voorzijde of zijkant van de machine. maar denk eraan dat wanneer je deze openmaakt al het water wegstroomt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als het water niet weggepompt is zal die zeker niet centrifugeren. Nu de pomp.
Als u pomp hoort draaien is het of een verstopte filter of een geblokkeerde uitgang(kreuk in darm of zo iets).

Hoort u de pomp zoemen dan zit die vast en is er waarschijnlijk iet fijns door de filter geglipt, dat kan een klein muntstukje zijn, hier moet ook de filter voor open gemaakt worden want daar ziet i direct het schoepenrad.

Als u niets hoort is het bijna zeker een electrische fout, ook dan kan ik oplossen maar is hier niet uit te leggen omdat er teveel mogelijkheden zijn en men dit alleen kan determineren aan de hand van metingen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij mij was de afvoerslang na de pomp verstopt.
Als hij niet kan afpompen gaat hij ook niet centrifugeren .
Ik hoorde het pompje wel draaien, koolborstels van de trommelmotor waren al onlangs vervangen.
Ik heb eerst het water via het aftapslangetje weg laten lopen en vervolgens
de slang uit de afvoer gehaalt ( schoon gemaakt) en met de mond geprobeert door te blazen. Dit lukte niet! Slang van de pomp gehaalt en vanaf deze kant geprobeert. Ook niets!
Vervolgens met perslucht vanaf laatst genoemde kant af. Dit werkte wel!
Veel vettige aangekoekte zooi kwam er uit. Verder met heet water en soda doorgespoeld
Zelf denk ik dat het komt door het gebruik van wasmiddeltabs die kennelijk slecht oplossen.
Vervolgens een wasbeurt op 90 graden met soda gedaan. En nu weer "gewoon"wasmiddel gebruiken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Pluizenbakje maar eens schoonmaken,
dan doet de wasmachine het wel weer!