Hoeveel verbruikt mijn elektrische verwarming?

Ik weet dat het wel van veel dingen afhankelijk is… maar ik wil vooral weten hoeveel het ongeveer verbruikt in stand-by. Die info staat niet in de handleiding. Het gaat om de Silvercrest Convectorkachel. Ik heb ‘m op 750W staan. Hij maakt gebruik van een thermometer, waardoor die de kamertemperatuur blijft behouden. Het is hier nu 18 graden. Ik heb ‘m snachts aangehouden en ga proberen om ‘m snachts rond 17 graden te houden. Ik heb m aanstaan vanaf eind november tot ik denk maart. Zonder verwarming wordt het hier zo’n 16 graden.
Oh en de ruimte is 21m2
. En hij staat soort van uit wanneer de temperatuur gewoon 18 graden is. Dus hij onderhoudt gewoon de temperatuur. Maar ik vraag me af hoeveel die verbruikt als die moet verwarmt…
*Moet= niet verwarmt

TurfGraver
4 maanden geleden
Dat zal afhangen van hoe goed de ruimte geïsoleerd is.
Maar met een eenvoudiger verbruiksmeter ben je er al snel achter.
TurfGraver
4 maanden geleden
Overigens, als die niet verwarmd verbuikt hij niets.
Dorkynickname
4 maanden geleden
Oh dat is goed om te weten :) dan zal het vast meevallen en ieder geval goedkoper zijn dan gas :))
crispy
4 maanden geleden
Overigens, als je gasverwarming uit staat verbruikt die ook niets.
Thecis
4 maanden geleden
@crispy
Wanneer je een waakvlam hebt in de CV-ketel, kan het zijn dat je een heel klein beetje gas verbruikt. Mag bijna geen naam hebben, maar het is een fractie meer dan niets.
crispy
4 maanden geleden
@Thesis,
klopt als een bus. Maar er zijn ook cv ketels op gas die geen waakvlam hebben...
Cryofiel
4 maanden geleden
Bestaan er nog ketels met waakvlam dan? Ik dacht dat die al meer dan twintig jaar niet meer worden geleverd...
Cryofiel
4 maanden geleden
Hoeveel de elektrische verwarming verbruikt, kun je goed meten met een eenvoudige verbruiksmeter, zoals TurfGraver al aangeeft.

Als je een slimme meter hebt, kun je het ook daarop aflezen. Een slimme meter geeft namelijk het verbruik op dat moment aan, in Watt (of kW). Nu is dat natuurlijk wel het verbruik van alles in huis samen. Wat je kunt doen is eerst de elektrische verwarming aansluiten op een groep waar verder zo min mogelijk op zit, en liefst geen apparaten die zelfstandig inschakelen (zoals een koelkast). Daarna zoveel mogelijk van de andere groepen even uitschakelen. Dan het momentverbruik aflezen met en zonder de elektrische verwarming in het stopcontact. Het verschil is het verbruik van de elektrische verwarming.

Geef als eerste antwoord