De kans op brandwonden, over- en droogkoken lijkt mij helaas groot. In de nieuwe seniorenwoningen zit daarom inductie, dat is de veiligste methode.
Amadea
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Het nadeel van elektrisch (en ook keramisch) koken is dat de pit nog lang warm blijft nadat je hem uit hebt gezet. Je kunt dus gemakkelijk een pan van de kookplaat halen, de pit uitzetten, en dan even later iets dat niet tegen hitte kan per ongeluk op de nog hete pit zetten, of er per ongeluk op leunen met je hand. Daar komt bij dat de meeste ouderen altijd gewend zijn geweest om op gas te koken, en elektrische kookt echt wel anders, daar moet je aan wennen.

Het lijkt me wel veiliger dan koken op gas, maar als één van mijn ouders dement zou zijn, zou ik ze niet zonder toezicht laten koken, ook niet als ze een elektrische plaat zouden hebben.

Toegevoegd na 12 minuten:
Pas ook op met inductie trouwens. Dat is in theorie de meeste veilige methode (en waarschijnlijk in de praktijk ook) maar soms kan ook iets dat geen pan is, herkend worden als pan, en de kookplaat aangaan/blijven. Daar kun je alsnog gekke dingen mee krijgen. Het blijft veiliger dan de alternatieven, maar zoals gezegd: iemand die echt behoorlijk dement is, zou ik niet alleen laten koken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Elektrisch koken kán veiliger zijn dan koken op gas omdat men bij elektrische apparatuur makkelijk een uitschakel timer kan toepassen zodat een kookplaat niet vergeten kan worden.
In de verzorgingsflat waar mijn ouders gewoond hebben werd om die reden een dergelijke tijdschakelaar verplicht ingebouwd bij de kookplaat zodat altijd na maximaal 60 minuten de stroom werd uitgeschakeld.

Toegevoegd na 26 minuten:
Vooral als je een inductie-kookplaat gebruikt dan is de plaat het snelst afgekoeld na het verwijderen van de pan, bovendien schakelt de plaat sowieso uit als de pan er afgehaald wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt. Heb ik in studentenflats ook wel eens gezien. Maar wat Lies12 zegt daar sluit ik me ook bij aan.
Minder gevaarlijk dan koken op gas.

Het gevaarlijkste dat gebeuren kan bij gebruik van een gasfornuis is het wel opendraaien van het gas maar niet ontsteken ervan, waarna de woning langzaam volstroomt met gas, of het vergeten uit te zetten ervan.

Een gewone elektrische kookplaat blijft wel heet, en als er bijvoorbeeld een theedoek op valt kan die in brand vliegen, maar is al een stuk veiliger dan gas. Nog veiliger in gebruik is inductie; zodra de pan niet meer op het fornuis staat stopt de warmtetoevoer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle vormen van koken zijn gevaarlijk voor (ernstig) dementen.

Gas lijkt mij gevaarlijker, omdat hij het gas kan opendraaien zonder aan te steken.
Elektrisch is 'alleen maar' warm.

Ik weet een dement iemand die plastic magnetronpannetjes op het gasfornuis zette. De gevolgen kan je zelf bedenken.

Elektrisch lijkt mij dus (op inductie na) nog het minste risico te hebben. Maar gevaarlijk blijft het wel. Vlam in de pan is ook nog steeds mogelijk, en gaat hij vet dat in brand gevlogen is blussen met water, dan geeft dit een steekvlam van hier tot aan Tokyo, wat dus leidt tot een keukenbrand.
12 jaar geleden
Voor demente is alles wat met koken te maken heeft gevaarlijk. Een demente vergeet heel snel waar hij of zij mee bezig is of was en gaat verder met iets anders. Of weet niet meer dat de pan heet is of dat in de pan iets heet is. Een demente wordt niet voor niets verzorgt door zijn partner en anders opgenomen in een zorg omgeving.
12 jaar geleden
Alles wat (hoe triest ook) dementie oplevert, kan gevaarlijk zijn, die zien ook een fles in een keukenkastje voor heel iets anders aan (Ammoniak, net als de limonade van vroeger!!! Lekker!) Levens gevaarlijk om zulke mensen überhaupt met zulke dingen in aanraking te laten komen. Ik spreek (helaas) uit ervaring, maar mijn moedertje presteert het gerust om het gas aan te laten staan alleen dan zonder vlammetje, maar rookt wel met d'r eigenwijze kop na nog geen 2 weken terug te zijn van een zware hartoperatie. Deed de deur open, en ze zou net een peuk aansteken, Godzijdank rook ik gelijk de gaslucht en rukte de aansteker uit haar handen anders was het boem geweest denk ik. 10 seconden later en het zou de krant halen "Dode vrouw aangetroffen door gasontploffing bejaarde in woonhuis wegens aansteken sigaret" Informeer bij je gemeente naar de mogelijkheden van "tafeltje dekje" en haal zo veel mogelijk gevaarlijke stoffen weg, en niet alleen een kookstel maar ook aanverwante zaken ondanks dat ze af en toe heldere momenten hebben en je denkt dat er niks aan de hand is. Chloor, Ammonia, Spiritus en zulke dingen. Er zijn "potjes" bij de gemeente voor thuishulp en een concreet antwoord op je vraag? "Ja dat is gevaarlijk, elektrisch koken voor bejaarden" Want ook daar luidt het spreekwoord: De vlam in de pan! Veel sterkte en wijsheid!