hoe meet je de voltage sterkte van kerstlampje?

Toegevoegd na 1 uur:
ik bedoel , ik heb een bak vol met verschillende lampjes , hoe meet ik welk lampje hoe sterk is?En het staat er niet op bij kerst lampjes.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Normaal staat de waarde op het lampje zelf vermeld.
Meestal op het metalen gedeelte ,,,de fitting.

Antwoorden (5)

Dat is afhankelijk van het aantal lampjes ; tel het aantal lampjes in je snoer, en je weet welk voltage reservelampjes je moet bijkopen. Op de pakjes staat normaliter - naast et voltage - voor een hoeveel-lamps snoer de reservelampjes zijn.

Toegevoegd na 1 uur:
Na je toevoeging : met een multimeter kom je vermoedelijk een heel eind .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kunt geen voltage sterkte van een lampje meten, echter wel berekenen.
Over een slinger met kerstlampjes staat de wisselspanning van uit het stopcontact van 230 volt. De lampjes staan (normaal) in serie dus alle lampjes samen delen de spanning.

bij 10 lampjes: 230 ÷ 10 = 23 volt
bij 50 lampjes: 230 ÷ 50 = 4,6 volt
bij 100 lampjes: 230 ÷ 100 = 2,3 volt
etc
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De meeste kerstboomlampjes staan in serie geschakeld, het is dus niet zo heel belangrijk wat de spanning (voltage) is, maar meer de stroom die door de lampjes gaat.
Meestal ligt die in de orde van 80 à 100 mA.
Zolang je een lampje van dezelfde stroomsterkte in de keten opneemt zal het lampje het altijd doen, alleen de lampjes uit langere ketens geven iets minder licht dan de lampjes uit kortere ketens.
Als je de spanning van een kerstboomlampje uit een bepaalde keten wil weten hoef je alleen maar de totale spanning (230V) te delen door het aantal lampjes, zo is de spanning die over een enkel lampje van een keten van 20 lampjes valt dus ongeveer 11,5V.
Bedenk dat in kerstboomlampjes een kortsluitdraadje zit dat automatisch een kapot lampje zal kortsluiten als de gloeidraad doorbrandt, de rest van de keten blijft dan wel branden op een iets hogere spanning (en stroom).
Als je een lampje voor een lagere stroom in een keten van 100 mA steekt zal het lampje waarschijnlijk snel doorbranden en de shunt in werking treden, als je een lampje voor een hogere stroom insteekt zal het lampje nauwelijks licht geven en de rest zal gewoon branden.

Toegevoegd na 2 minuten:
Op het plaatje een kerstboomlampje met shunt: het dunne draadje dat onder de glazen kraal om de beide aansluitdraden gewikkeld is.

Toegevoegd na 33 minuten:
Het aluminium kortsluitdraadje zit boven de kraal...

Toegevoegd na 1 uur:
Als je een bak vol verschillende lampjes hebt dan zou ik gewoon proberen.
Zoals in mijn bovenstaand antwoord staat maakt het niet zoveel uit, alleen als het lampje voor een veel lagere stroom bedoeld is dan zal hij doorbranden, maar gezien de prijs van dergelijke lampjes is dat geen ramp.
Kwaad kan het niet, de meeste lampjes worden allemaal met dezelfde dikte gloeidraad gemaakt, dus voor dezelfde stroom van 80 à 100 mA.
Één lampje met een iets kortere of iets langere gloeidraad (lees: brandspanning) maakt op de totale lengte van alle gloeidraden bij elkaar niets uit, de stroom zal hooguit een paar procent af- of toenemen.
De maximale stroom zal nooit te hoog worden omdat dan behalve de gloeidraad ook de shunt doorbrandt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het staat meestal op het kleine dunnen gedeelte de fitting van het lampje .
Het voltage en hoeveel wat.
Bij mij staat er b.v. 16 volt en 3 wat.

Toegevoegd na 59 seconden:
Moet wel erg goed kijken om het te zien.
12 jaar geleden
Wat je wel kan meten is de weerstand van een lampje.
(met de meeste multimeters kan dat)

Het voltage wat erop komt kan je aan het snoer zien. (is in een ander antwoord al uitgelegd)
Dat voltage kan je ook meten maar wel oppassen, eigenlijk gewoon niet doen als je niet vaker met elektra werkt want op een snoer zonder transformator staat op de eerste fitting en de grond (via jouw lichaam dus) echt 230 Volt.

De stroomsterkte kan je dan bereken (Amperage)
Weerstand=V/I

En dan kan je de sterkte (Wattage) van het lampje bereken:
W=V*I

Maar wat is je doel?
Meestal passen alleen de lampjes die erbij horen en dat is makkelijk te zien. Dan bedoel ik fysiek passen, andere krijg je er niet in, vallen er meteen weer uit of ze maken geen contact. (allemaal wel passend te maken, maar soms best lastig, heel soms gevaarlijk)