Kan het kwaad om een wasmachine en/of droger in een afgesloten kast te plaatsen?

De kast of ombouw is bedoeld tegen geluidsoverlast dus moet toch wel goed afsluiten.
Het is dan in ieder geval de bedoeling de kast dicht te laten tijdens gebruik. Evt kan hij daarna open staan, ik vraag me af of ik daar toch vochtproblemen en/of roest door kan krijgen (het is wel een condensdroger trouwens).

50.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een droger moet wel z'n warmte kwijt kunnen.

Het beste antwoord

Het is niet verstandig om een droger in een afgesloten kast te plaatsen.

In de handleiding van de droger kun je vinden waar je op moet letten bij het plaatsen van de droger.

Bij het drogen moet voor een goede ventilatie van de ruimte gezorgd worden (raam of deur openzetten).

Toegevoegd na 19 minuten:
Zo'n zesduizend keer per jaar rukt de brandweer uit voor brand in een woning. Onvoorzichtig gebruik van apparatuur is een van de belangrijkste oorzaken van woningbrand.

Bijna alle elektrische apparaten worden warm bij gebruik. Let vooral op apparaten die een ventilator hebben om oververhitting te voorkomen, of waarin lucht wordt aangejaagd.

Als de warmte niet goed weg kan, is er brandgevaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Wij hebben al jaren de wasmachine en droger in een afgesloten kast.. nooit problemen gehad.. word er alleen snikheet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lekker slim Cherlicioous :P
Dat je nog nooit problemen hebt gehad is natuurlijk geen argument.
Er zijn zat mensen die 5 stekkerdozen in een andere stekkerdoos hebben geprikt, en die weer in een ongeaard stopcontact hebben gestopt, en daar nog nooit problemen mee hebben gehad.
Tot de dag dat ze thuis komen en er alleen nog een zwart bergje ligt.
Dat mag, maar de kast moet open bij gebruik.
De droger moet warme lucht kwijt en verse lucht aanvoeren.
De wasmachine stoot een beetje waterdamp uit, ook dat moet weg kunnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan heeft het dus geen zin want de vraagsteller wil juist geluidsoverlast voorkomen, en dat word moeilijk als de kastdeur open moet blijven
Wasmachine geen probleem, als de wasmachine na gebruik maar kan luchten.

De droger moet ventilatie hebben, anders gaat ie veel meer energie gebruiken, duurt het droger veel langer en is er kans op oververhitting en brand.
Hier is wel wat op te bedenken, bijvoorbeeld door een ventilator met geluiddemper te plaatsen.

Een kast met demping en ventilatieopeningen scheelt al wat in geluid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die ruimte moet zeker geventileerd worden om oververhitting te voorkomen. Om geen geluid naar binnen te hebben kan je best een afvoer ventilo gebruiken die naar de buitenlucht afvoert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet de wasdroger aansluiten op een afvoer naarbuiten, In iedere nieuwe woning is de wasmachine kast dicht bij het afvoer kanaal. Bij mij staan ze al vele jaren in de kast.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kan er aan denken een ventilatie rooster te plaatsen. Als het mogelijk is in het plafond en anders een rooster in de deur maken. Zeker voor de droger is het belangrijk de warmte kwijt te kunnen