Als het gas wel stroomt maar de pit wil niet branden dan zijn de kleine gaatjes of de sleuf onder de werkelijke brandergaatjes verstopt.
De brander beschikt over een voorziening waar het gas langzamer uitstroomt dan de normale gaten.
Het langzame gastraject zorgt voor het ontsteken van het snelstromende gas.
Aardgas brandt nogal langzaam zodat zonder het langzame deel de vlam met het gas weggeblazen zou worden.
Als de pit wel met een lucifer aan te steken is maar niet met de automatische elektrische vonk dan is waarschijnlijk de "bougie" die naast die pit gemonteerd is vervuild of nat.
Goed schoonmaken en droogmaken is dan de oplossing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Hij kan verstopt zijn, waardoor er geen of niet voldoende gas door de leiding heen kan.
Ook kan de knop kapot zijn, dat je hem wel kan draaien maar dat hij de gaskraan niet openzet (denk bv. aan een doorgedraaide knop).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je hem misschien schoongemaakt? Ik kan me herinneren uit de tijd dat ik op gas kookte dat de gaatjes wel eens vol gingen zitten met water. Goed afdrogen en dan even door de gaatjes heenblazen helpt dan.