Hoe lang mag de stroom uitvallen voordat de inhoud van je koelkast / vriezer weggegooid zal moeten worden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
34.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In ieder geval de koelkast/vriezer niet openen, dat verkleint de kans op bedorven spullen.

Het beste antwoord

Dat ligt aan de producten in de koelkast, én aan de koelkast zelf.

In de handleiding van de koelkast kun je vaak vinden hoe lang de koelkast (mits gesloten) op temperatuur blijft zonder stroom. Natuurlijk wordt die tijd korter als het erg warm weer is, en langer als het koud is, maar het geeft een indicatie. Zelf heb ik bijvoorbeeld een koel-vriescombinatie die tot 24 uur zonder stroom kan zonder dat de vriezer ontdooit.

Weet je hoe lang het duurt voordat de koelkast op een temperatuur boven de ideale bewaartemperatuur komt, dan kijk je vervolgns naar de producten die erin liggen. Melk en vlees bederft bijvoorbeeld snel, terwijl een stuk kaas al veel beter tegen een iets hogere temperatuur kan. Met eieren en bepaalde groenten gebeurt sowieso niet zoveel als ze op kamertemperatuur bewaard worden. Die zou ik zelfs al eerder uit de koelkast halen bij een langdurige stroomstoring: de condens die kan vormen als de koelkast warmer wordt, kan schadelijker zijn dan het bewaren op kamertemperatuur in bijvoorbeeld een keukenkastje.

Wat betreft de vriezer: deze heeft geen periode waarin het ook als de temperatuur omhoog gaat de producten goed blijven. Is iets (gedeeltelijk) ontdooid, dan moet je het consumeren of weggooien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank voor je antwoord

Andere antwoorden (4)

Dat hang er vanaf:
- Wat heb je in de koelkast (Bier bederft niet, is alleen minder lekker warm)
- Hoe goed is je koelkast geisoleerd
- Hoe koud was je koelkast
- Wat is de omgevingstemp waar de koelkast staat.

Je kan hier dus niets op zeggen. Sommige producten zullen binnen 24 uur bederven bij kamertemperatuur (vis/Vlees). Andere zullen nog jaren goed blijven (Bier)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit hangt van een aantal factoren af. Maar globaal kan je vanaf 4 uur stroomonderbreking een schadeclaim in dienen bij de energiemaatschappij voor wat in de vriezer ligt. Dit moet je overigens wel kunnen aantonen aan de hand van bonnetjes, omdat hier veel misbruik van is gemaakt. Voor wat in de koelkast ligt is mij niets bekend dat je hiervoor schade kan claimen...

Toegevoegd na 58 seconden:
En wanneer er een apachehelikopter tegen de hoogspanningskabels aan vliegt dan zal de energiemaatschappij een vaste schadevergoeding vast stellen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je bevroren spul niet ontdooit is kan het nog wel even.
koelkast gewoon niet meer openen of anders alles cool weg zetten. kelder ofzo of buiten. (nu misschien niet zo handig)
maar ik zou zeggen niet meer dan 3 uur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bepaalde voedingswaar wordt al besmet als het niet bewaard werd op minder dan 5 graden.
Dat is dan in de koelkast.

Voeding die diepgevroren werd en dan ontdooit kan je géén dag meer bewaren.
Daar kan je salmonella van krijgen, een bloedvergiftiging, in beide gevallen dus. = zowel in de frigo als in de vriezer.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Erna55
5 jaar geleden
Je kunt geen bloedvergiftiging krijgen van ontdooid eten.