is een digitale zoom op de (video)camera niet overbodig?

als je een foto maakt van een landschap en je zet deze vervolgens op je pc, dan kun je op je pc ook nog eens heel ver inzoomen. . .wat is het nut dan van digitaal inzoomen op je (video)camera?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Camera's

Het beste antwoord

Een digitale zoom op een fotocamera is zeker overbodig, omdat je bij eventueel afdrukken zowieso gaat croppen. Echter, bij een video camera geldt dat minder; Het bewerken van videos vereist een serieus zware machine, en niet iedereen heeft de juiste software om dit tot een goed einde te brengen; Het croppen (digitaal zoomen) terwijl je filmt kan daar echt meerwaarde leveren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Daar zullen sommige mensen misschien anders over denken, maar ik vind dit inderdaad overbodig. Ik gebruik het nooit. Als ik dingen wil opblazen, dan doe ik het naderhand wel gewoon op de pc.

Professionele camera's worden trouwens ook steeds minder met digitale zoom uitgerust

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik vermoed trouwens dat de digitale zoom door fabrikanten voornamelijk gebruikt wordt als verkoopargument.
Als je een camera hebt met 5x optische zoom en ook nog eens 5x digitale zoom, dan kan hij zijn camera aanprijzen als een camera met 10x zoom, wat uiteraard aantrekkelijker klinkt dan een camera met maar 5x zoom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of je nou met een camera digitale zoom gebruikt of de boel opblaast op je computer, in beide gevallen lever je enorm aan kwaliteit in.
Dat is ook de reden om geen digitale zoom te gebruiken. Alleen optische zoom kan de kwaliteit behouden en dan ook alleen maar bij gebruik van goede obkectieven.
Voor het nemen van de foto is het totaal overbodig, het is alleen wel handig als je op je camera een foto wilt laten zien, dat je dan kan inzoomen op de foto.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het (enige) voordeel van een digitale zoom op je camera is, dat het ruimte bespaart. Thats all.
Niet echt een zwaarwegend argument, geef ik toe, gezien de enorm toegenomen opslag-capaciteit van SD's
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar het is wel een punt die niemand anders nog heeft gezegd ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie de ruimte besparing van digitaal zoomen niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan moet je het maar eens proberen!
Zowel inzoomen op je computer als digitale zoom zijn feitelijk onbruikbaar. Je verliest er veel kwaliteit door.
De reden waarom digitale zoom en inzoomen op de computer bijna niet gebruikt wordt door professionals, is dat alleen optische zoom kwaliteit kan behouden. En dan ook nog alleen met hele goede objectieven.
Digitale zoom is overbodig omdat het dus niet bruikbaar is. Ga maar eens ver inzoomen op je computer en maak dan maar eens een afdruk van die foto op A4 fotopapier. Je zult zien dat het lelijk is en niet scherp.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, voor fotocamera's zeker. Want digitaal zoomen is voor de computer croppen en de computer kan dat veel beter en heb je veel meer controle.