Welke SDHC kaart voor mijn Panasonic Lumix FS10?

Ik heb dus net een nieuwe camera aangeschaft.
Ik had al een SDHC kaartje gekocht namelijk een Ultra SanDisk 4GB kaartje met Classe 4 en 15MB/s
Alleen nu heb ik de videofunctie net gebruikt omdat ik voornamelijk wil filmen met de camera.
Alleen als ik het filmpje terugkijk op youtube hapert die zeg maar hier en daar, en het stoort best wel.
Verder filmt hij prima in HD alleen het probleem is dat er om de zoveel keer een hapering komt.
Verder heb ik ook gezien dat hij maar rond de 10 minuten kan filmen in HD met 4 GB.
Daarom was ik toch wel benieuwd of ik naar een betere SDHC kaartje kon gaan kijken.

Iemand suggesties of een oplossing?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Camera's
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het haperen van het filmpje wat je terugkijkt op YouTube, heeft niets met de opname te maken. Eerder met je internet verbinding.
Hapert het originele filmpje ook, voor dat hij youtube was geplaatst?

Antwoorden (1)

Als je het filmpje terugkijkt op je camera of op een "moderne" pc en er zijn geen haperingen, dan ligt het niet aan je MC, maar aan het converteren naar Youtube.

Maar....het classificatie systeem bestaat uit een getal, geschreven in een letter C. Er bestaan momenteel 3 classes, namelijk Class 2, Class 4 en Class 6. Deze classes staan voor de minimale gegarandeerde data overdracht snelheid die een kaart kan halen. Dit betekent dat wanneer er tegelijkertijd lees- en schrijfbewerkingen worden uitgevoerd op de geheugenkaart, de fabrikant toch de garantie geeft dat deze minimale snelheid gehandhaafd blijft. Het is eigenlijk heel simpel, een Class 2 geheugenkaart kan gegarandeerd een snelheid aan van 2 Megabyte per seconde, terwijl een Class 4 geheugenkaart al garantie geeft voor een overdracht van minimaal 4 Megabyte per seconde. Uiteraard geeft Class 6 de beste prestaties, namelijk een minimale overdrachtsnelheid van 6 Megabyte per seconde. Dit zorgt voor verwarring, want kopers van geheugenkaartjes lezen alleen de specificaties voor de maximale snelheid van een geheugenkaart, en slechts zelden de specificaties van de minimale snelheid. 80x, 120x of 300x… UDMA… Ultra II, Extreme IV of zelfs 45 MB/Sec., dit zegt helemaal niets over de minimale specificaties, maar het is vaak het enige waar de consument naar kijkt.

Class: MB (Megabyte) Mb (Megabit)
Class 2 2 MB/s 16 Mb/s Bijvoorbeeld Sandisk Ultra II 15MB/s
Class 4 4 MB/s 32 Mb/s Bijvoorbeeld Sandisk Ultra II 15MB/s; Video HD
Class 6 6 MB/s 48 Mb/s
Class 10
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb dus even je raad gevolgt.
En het filmpje teruggekeken op mijn camera.
En hij hapert ook op de camera.
Dus dan is het logisch dat het nu wel aan de memorycard ligt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb zelf een Lumix DMC FZ28, met een ScanDisk 4 GB class 2. Dit is wat de fabrikant als minimum adviseert.
Het probleem met haperende filmpjes heb ik niet ondervonden.
Theoretisch kan het aan de camera of aan de MC liggen.
Misschien ben je in de mogelijkheid dit eerst te onderzoeken met een andere (eventueel kleiner MC) voordat je een grotere, hogere classe en duurdere MC koopt. Misschien heeft de winkel waar je de camera gekocht hebt een los kaartje liggen. Succes.