Waarom kan Photoshop CS2 mijn .nef bestanden niet openen?

Ik heb sinds kort een Nikon D3100. Voorheen had ik een D70 en daarmee nooit problemen. Nu kan CS2 echter de .nef bestanden niet openen.
Weet iemand waar dit aan ligt en hoe ik het kan oplossen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Camera's
1.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik sluit deze vraag zonder beste antwoord. Na wat zoek en navraagwerk in de omgeving weet ik nu dat ze met lightroom 4 te openen zijn.

Antwoorden (2)

Dat komt omdat je de .nef bestanden niet aan Photoshop hebt toegekend. Ga naar: Start dan Default Programs dan Set Associations, zoek .nef file en zeg die toe aan Photoshop. KLAAR!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En hoe heet dat allemaal in het Nederlands? Ik heb namelijk een nl-versie...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Overigens is dit toch heel vreemd dat ik iets moet instellen, aangezien het voorheen wel werkte...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok, ik heb het gevonden, maar dit staat al goed ingesteld. Dit is dus niet het probleem.
gvrox
11 jaar geleden
Freek, jouw antwoord gaat alleen over de file associations, dat lost het probleem niet op dat CS2 uberhaupt die files niet kan lezen.
Het .nef file format wordt steeds aangepast/vernieuwd door Nikon, dus CS2 herkent de .nef's van de D3100 niet. Zelfs CS5 herkende deze niet, zie http://forums.adobe.com/message/3165906 . Een upgrade/update is dus nodig.

Toegevoegd na 9 minuten:
Mogelijk alternatief: zet de .nef files om naar DNG met http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=5389 . Als het goed is leest ook CS2 dat DNG formaat.
gvrox
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, daar was ik inderdaad al bang voor... Bedankt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1...
Dit antwoord is goed genoeg. De convertor is tevens de "Adobe Camera Raw" waarmee je dus in Photoshop de NEF bestanden kunt openen. Converteren is wel raadzaam om dit soort problemen te voorkomen. DNG is een universeel (RAW) formaat, voor als je de raw bestanden over 10 jaar ook nog wilt kunnen openen.