Welk (betaalbaar) statief is het beste te gebruiken voor macro fotografie?

Ik ben op zoek naar een statief dat mij de meeste mogelijkheden geeft om macrofotografie mee te beoefenen. Waar moet ik op letten, wat moet sowieso kunnen en wat is minder belangrijk. Mijn budget gaat tot max. 150 euro.
Wie kan mij op weg helpen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Camera's
4K

Het beste antwoord

Macrofotografie heeft een grotere eis aan een statief. Hij moet veel stabieler zijn omdat 1mm trilling hetzelfde geeft op de foto/sensor.
Daarnaast zal je je in de meest rare bochten moeten kunnen buigen om bijvoorbeeld zo laag op de grond te kunnen komen.
Dus een aantal eisen:
- Bolkop hoofd, deze zijn het eenvoudigste, maar ook het sterkste.
- De poten moeten ook voorbij de standaard hoek kunnen, zodat je de poten heel wijd uit elkaar kunt zetten en zo dan zo laag mogelijk kunt kopen.
- Omkeerbare hoogte kop. Zodat je de kop ondersteboven naar beneden kan monteren en de camera echt letterlijk centimeters boven de grond kunt plaatsen.
- Spijkes in de poten, zodat ook bij aarde ondergrond er een stabiele plaatsing is.

In mijn ogen heb je hier een budget van minimaal 300 euro voor nodig.
Zal nog kijken of ik een afbeelding voor je kan vinden.

Toegevoegd na 8 minuten:
Hier zijn tal van afbeeldingen te vinden.
https://www.google.nl/search?num=40&hl=nl&newwindow=1&safe=off&q=macro%20statief&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=rLZ-UILrNMfB0QW78oDwCw&biw=1142&bih=881&sei=r7Z-UOeLHITJ0AXMtoHYBw

"Omkeerbare hoogte kop" heet kennelijk omkeerbaar kolom.

Zelf heb ik van het goedkope merk Hama, de duurste statief. Die heeft de bovenstaande eigenschappen, maar kost dus wel minimaal 300 euro.
http://www.hama.de/00004293/hama-omega-carbon-iii-tripod

Hoe zwaarder de camera met lens, hoe duurder het statief moet worden. Want je wilt niet dat het statief met een zuchtje wind omvalt, en dus met de camera valt.

Toegevoegd na 22 minuten:
Voor camera reviews en fotografie materiaal, ben ik wel fan van deze.
http://www.youtube.com/user/DigitalRevCom
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Prachtig dat YouTube filmpje, hahaha... de boodschap is natuurlijk heel duidelijk. Ook de rest van je antwoord maakt een heleboel dingen duidelijker. Misschien is het toch maar beter om het budget aan te passen of Marktplaats eens in de gaten te houden.
Bedankt voor alle info. +1

Andere antwoorden (3)

Voor 150 euro heb je een enorme keuze! Waar je op moet letten
-zorg dat de kop kantelbaar en draaibaar is
-zorg dat het punt waar je de camera aan het statief bevestigd los te halen is van het statief
-let er op dat het statief het gewicht van de camera kan dragen inclusief lenzen en toebehoren.

Veel plezier!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou kiezen voor een stevig en handig op te zetten statief welke niet al te duur is "Vanguard Espod Plus 203AP","Vanguard Alta+ 263AP", "Manfrotto MK394-H" of de "Velbon CX-480"" .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb wel een tip: want je kunt natuurlijk wel de professional uithangen en hele dure spullen kopen. Daarmee heb je natuurlijk de super kwaliteit die een professional als de vorige beantwoorder strikt naadzakelijk acht, maar het kan ook eenvoudiger. Ik had vroeger een Slick statief. Dat is een vrij stevig buisstatief met een vertikale kolom. Aan de onderkant heb ik een balhoofd gemonteerd. De camera kon dan ook op de kop en tot vlak bij de grond. Dat is natuurlijk niet zo handig als de eerder afgebeelde statieven maar giga goedkoper. En als je niet alleen maar macrofoto's maakt kon dit wel eens voldoen. voor mij was de oplossing in elk geval prima.
Succes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb zelf ook nog een redelijk statief en heb van een oud statief het balhoofd verwijderd en aan de onderkant bevestigd van mijn goede statief. Nu kan ik dus vlak bij de grond komen en hoef ik met mijn 2 balhoofden niet steeds om te draaien. Super tip.
Nu heb ik wat meer tijd om te sparen voor een beter systeem, want dat wil ik uiteindelijk wel.
+1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, als je eenmaal weet hoe andere statieven het doen bij macro fotografie, dan kan je het zelf maken als je handig genoeg bent.
Zo heb ik een sling-shot band gemaakt voor mijn SLR, van een draagband van een sporttas. Een paar jaar geleden, kon je die alleen maar online bij een buitenlandse website kopen, maar ik vond het zo handig, dat ik het dan maar zelf heb gemaakt.
http://i00.i.aliimg.com/wsphoto/v1/597232858_1/Ru-warehouse-stock-Black-light-soft-Quick-Rapid-font-b-Camera-b-font-Sling-shoulder-Neck.jpg https://www.youtube.com/watch?v=KAZTgErEbgY&feature=youtube_gdata_player
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gaaf, zo simpel en tevens makkelijk. Die ga ik ook maken. Bedankt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha, die reactie had ik ook. Nu kan je ze wel in de foto winkels vinden hoor.