Kan ik met een 'vakantie camera' ook de sterrenhemel fotograferen?

Ik wil graag de komeet Neowise op de foto zetten, maar ik beschik niet over speciale apparatuur voor astrofotografie. Slechts een Panasonic Lumix DC-TZ90 die ik als goede 'vakantie camera' gebruik.

Op de automatische stand schakelt deze camera wel naar een lange(re) sluitertijd van een seconde of 7, schat ik. Maar dat is onvoldoende om een ster te ontdekken, laat staan een komeet.

Is het met zo'n apparaat überhaupt wel mogelijk om zo'n foto te maken ? (hoe dan ?) Of heb ik daar echt een speciale camera voor nodig ?

LeonardN
3 jaar geleden
https://www.photographyblog.com/reviews/panasonic_lumix_dc_tz90_review/image_quality
Ik lees hier al 30 seconden.
Ik gok dat het dan idd ophoudt bij dergelijk camera's. Oh wacht
https://www.dpreview.com/forums/thread/4304497
Hier spreekt iemand over 60 seconden in de "artistic night mode" onder "scenes"

Het beste antwoord

De Lumix DC-TZ90 beschikt over veel in te stellen opname-modi. Voor het fotograferen van een sterrenhemel kun je de stand Creative Nightshift / Artistiek Nachtlandschap gebruiken. Je krijgt dan een sluitertijd van 30 seconden. Draai het PASM knopje naar Creative Control (het schilderspaletje) en kies dan in het menu de gewenste nachtopname stand. Er zijn meerdere standen voor nachtopnames, het maakt namelijk wel uit of je alleen de sterrenhemel wil fotograferen, of ook het landschap, of zelfs een object of persoon op de voorgrond. Probeer hier wat mee te experimenteren van te voren zodat je de goede stand hebt op het moment supreme.

Het nadeel van een lange sluitertijd is dat je de draaiing van de aarde kunt zien aan de sterren, dat worden streepjes op je foto als je 30 seconden belicht. Om dit te ondervangen zou je gebruik kunnen maken van stack-software. Je maakt dan een hele serie foto's achter elkaar met een sluitertijd van bijvoorbeeld 3 seconden. Al die foto's worden door de software samengevoegd tot 1 beeld, waarbij de sterren netjes op elkaar komen te liggen ipv naast elkaar. Door al die hele lichte vlekjes te stapelen worden ze in het uiteindelijke beeld feller. De staart van een komeet blijft wel zichtbaar als staart, want die wordt in het beeld mee gestapeld en gedraaid in hetzelfde patroon als de sterren, dus enkel om de draaiing van de aarde te ondervangen en niet om ook de snelheid van de komeet tot nul te reduceren.

Ik heb persoonlijk geen ervaring met deze camera en weet niet precies hoe de nachtopname stand van 30 seconden werkt, maar het zou kunnen dat daar een ingebouwde stack-software in zit. De 30 seconden worden dan gebruikt voor bijvoorbeeld 30 foto's van 1 seconden die worden samengevoegd.

Verder van belang bij nachtfotografie: gebruik een statief of pittenzak (of gewoon plastic zak met zand of rijst), gebruik de zoomfunctie minimaal (hoe verder je inzoomt, hoe minder licht er in de camera valt en hoe langere sluitertijd je nodig hebt), gebruik een hoge iso-waarde, ga naar een plek met zo weinig mogelijk lichtvervuiling, stel handmatig scherp op oneindig (MF stand). En gebruik de zelfontspanner, zodat je niet de camera beweegt bij het indrukken van het knopje. Of gebruik je smartphone als afstandsbediening (check handleiding).

De handmatige M-stand voor belichting heb je niks aan. Die kun je op deze camera instellen tot maximaal 4 seconden sluitertijd.
Toegevoegd op 22 juli 2020 10:52: bron
3 jaar geleden
Inekez1
3 jaar geleden
Handleiding in pdf te downloaden, maar ik kan m hier niet linken. Even googlen en je hebt m, maar wellicht heb je de handleiding zelf bij de camera gekregen op papier.
Pag. 57 geeft een overzicht van de beschikbare sluitertijden.
SimonV
3 jaar geleden
+ Hier een handleiding:
https://manuals.coolblue.nl/b4/panasonic-lumix-dc-tz90-zwart.pdf
Zelf vind ik digitale handleidingen altijd veel handiger dan papieren.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
3 jaar geleden
Ik heb de instructies opgevolgd en de stand 'Artistiek Nachtlandschap' gebruikt. Hiermee heb ik inderdaad de heldere sterren in beeld gekregen. Met name de grote beer is goed herkenbaar. Helaas is de komeet zelf niet te zien. :-(
Toch bedankt voor het meedenken. Ik heb weer wat geleerd over mijn camera !