Als je geen licht hebt, kunt je ook niet fotograferen. Zelf een wit vlak zal helemaal zwart zijn als er geen licht op valt.
Ik zeg dit omdat in de natuur er weinig licht aanwezig is in de nacht. In een weiland staan immers geen lantaarnpalen.

Dus kies je natuur uit die ook verlichting heeft. Waarbij je het licht zodanig gebruikt dat het ook jouw natuur mooi uitlicht.

Heb je echter geen licht, dan kan je op een hele donkere nacht, zelf je verlichting aanbrengen. Dit is erg leuk om te doen, want je loopt dan met je reportageflitser door het beeld heen en geeft op verschillende plekken een lokale verlichting middels een flits.
Stel je camera dan ook in op een paar minuten en dan kan je tijdens de sluitertijd, zonder zichtbaar te zijn op de foto, door het beeld lopen met je flitser in je hand. Houdt de flitser dan ver van je af en geef op een vaste afstand een bepaald gebied een flits. Loop dan verder naar een volgend leuk stukje.
Stel de diafragma van je camera in op de intensiteit van de flitser.

En natuurlijk heb je een statief nodig!!! Houdt ten alle tijden je iso op 100. Vooral bij weinig licht zal je heel snel ruis in de foto krijgen. Dat komt ook mede door de lange sluitertijd.
Gebruik geen automatisch, maar een handmatige instelling. Ook voor je focus, want met weinig licht kan je camera ook heel moeilijk scherpstellen.
Bij langere sluitertijden heb je ook een extra correctie nodig. Want bij weinig licht, zal je sensor het nog moeilijker kunnen vastleggen. Ik dacht vanaf 15sec geloof ik x1,5 doen. Dat is als je gebruik maakt van een lichtmeter.

Toegevoegd na 7 minuten:
Ik vind de bijgevoegde foto wel grappig...
Daar is gebruik gemaakt van het licht wat een stad erachter uitstraalt. Ook de maan doet veel werk in het licht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heb nu een restlichtversterker adapter gekocht bij mijn nachtkijker, en dat werkt goed, alleen echt mooi in kleur is het dus niet.