Zijn er oplossingen om rechte lijnen die gebogen op de foto staan, weer recht te maken?

Ik maakte foto's van onze nieuwe badkamer met een mijns inziens goede camera (Canon Powershot G12). De rechte lijnen in de badkamer - zie de foto hieronder - worden echter allemaal gebogen. Weet iemand een truc om dat [1] te voorkomen (met deze camera) of [2] een en ander softwarematig te herstellen (freeware?)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Camera's
1.4K

Het beste antwoord

voorkomen kan je het niet helemaal omdat deze lensvervorming ontstaat door het gebruik van een groothoek en daar kom je niet onderuit als je een kleine ruimte wilt fotograferen. In photoshop kan je dit corrigeren dmv lenscorrectie. The Gimp is wel freeware en kent o.a. de plugin Gimplensfun om lenscorrectie toe te passen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dag. Ik heb de indruk dat je me een eind op weg helpt. Ik snap nu bijvoorbeeld hoe het komt (die groothoek-kwestie). Ik ga in elk geval The Gimp alvast proberen. Erg gewaardeerd!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niets meer aan toe te voegen.
Je kunt zelf experimenteren bij welke lens zoom waarde de lijnen wel recht blijven. Bij teveel tele zullen de lijnen de anderen kant op buigen.
Voor de rest zal het ook nog schelen of de camera recht vooruit kijkt of onder een hoekje omhoog of omlaag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank!