Wat is beter: Nikon 18-105 lens of Tamron 18-200 ?

Voor op een Nikon D5000, zonder naar de prijs te kijken. Heb nl gehoord dat bij een groter zoombereik de kwaliteit minder wordt klopt dat. En is er nog verschil tussen de merken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Camera's
1.6K

Antwoorden (3)

dat klopt, behalve de prijs is er veel verschil in kwaliteit. bijvoorbeeld de zoom-beeld verhouding en de scherpte van het beeld. ik zou gaan voor de nikon, die is wel iets duurder maar heeft een betere prijs-kwalteit verhouding.
het kan zijn dat je dit anders ervaart, want dit is mijn ervaring.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is natuurlijk geen helemaal eerlijk vergelijk, de Tamron heeft een groter bereik. Absoluut gezien is de Nikkor beter, plus dat de camera en de Nikon software de rest fouten van de Nikkor automatisch corrigeren, terwijl je dat met de Tamron handmatig zal moeten doen (ik bedoel vertekening en vignettering, dingen waarvan beide objectieven in meer of mindere mate last van hebben).
De hogere prijs voor de 18-105 is dus niet duur, want je koopt er betere resultaten voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt. Maar nu zijn alle twee de lenzen die je noemt zo wie zo met een TE groot zoombereik. Allebei bedoeld voor beginnerslenzen. In dat opzichte zou ik voor de 18-200 lens gaan. Dan weet je over een jaar beter wat voor fotograaf je wilt zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als gevorderd fotograaf heb je gelijk, voor een beginner is de 18-105 echter een pracht lens, heb hem mijn dochter cadeau gedaan bij mijn oude D80, en zij is er geweldig mee in heer sas, want je kunt er ontzettend veel mee. Komt overeen met 28-150mm in kleinbeeld, wat zo'n beetje alles omvat wat je vroeger als amateur kon kopen. de Tamron is ook goed maar 200mm, effectief dus 300 is voor beginners echt teveel van het mooie.