Hoe verbeter ik 's nachts de beelden van een bewakingscamera?

Ik heb zowel voor als achter mijn huis een bewakingscamera die beginnen met opnemen als er resp, iets in de tuin en oprit beweegt. Hoewel de camera's over infraroodverlichting beschikken, is het beeld gewoon slecht. Je kunt nog herkennen dat er 'een mens' loopt, maar details ontbreken. Nu wil ik dit oplossen door extra verlichting te monteren met bewegingssensors.

Nu is mijn vraag of ik voor die extra verlichting gewone schijnwerpers kan nemen, of beter extra infraroodlampen moet monteren. Infraroodverlichting is voor een mens vrijwel niet te zien, wat een schijnwerper doet is duidelijk. Dat wellicht een schijnwerper extra afschrikt begrijp ik, maar de vraag heeft betrekking op een betere beeldkwaliteit bij nachtopnamen. Overdag is het full HD beeld overigens fantastisch.

4 jaar geleden
in: Camera's
2.8K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Wij hebben infrarood camera's van Hikvision. Haarscherpe beelden. Wisselen automatisch van dag- naar nachtstand, en andersom ook natuurlijk.
paulus811
4 jaar geleden
Mijn camera's van Kodak wisselen ook automatisch, maar daar waar het beeld overdag perfect is, vind ik het 's nachts ronduit teleurstellend. EN juist dan heb je ze meestal nodig. Ik zal eens kijken naar betere camera's want dit is een en al ergernis.
HeerVoldemort
4 jaar geleden
Misschien heb je nog iets aan de informatie die hier staat. https://www.camerashop24.nl/ir-lampen
paulus811
4 jaar geleden
Interessant HeerVoldemort. Wat ik daar lees is in tegenspraak met het (enige) antwoord. Er staat letterlijk 'Onze infrarood stralers zorgen ervoor dat de prestaties van de beveiligingscamera's worden geoptimaliseerd.' en dat is precies wat ik zoek. Ik ga er een bestellen om te kijken of het werkt, kan hooguit voor een paar tientjes de boot in gaan. Dank voor de link.

Antwoorden (1)

Met extra infraroodlampen zal de camera nog steeds denken dat het donker is en in de nachtmodus gaan opnemen, met een onscherp beeld als gevolg. Door de extra lampen zou de opname zelfs overbelicht kunnen worden, waardoor je alleen maar minder goed resultaat krijgt.

Of het met een gewone schijnwerper wel gaat werken hangt er o.a. vanaf hoe de camera schakelt tussen dag- en nachtopname. Zit er een licht-donker sensor op die bij een bepaalde lichtintensiteit schakelt van dag- naar nachtopname? Of verloopt het verschil in kwaliteit in meerdere stappen (dagopname, schemeropname, nachtopname). Of schakelt de camera op een vastgestelde tijd over naar nachtopname?

Als je wil dat de camera 's nachts in de dagmodus gaat opnemen, moet je zorgen dat de lichtsensor (die meet of het dag of nacht is) wordt verlicht vlak voordat de camera zelf de beweging registreert. Tenzij je een camera hebt die vanzelf overgaat naar dagopname als het lichter wordt terwijl de camera al is begonnen met opnemen. Blijft de camera in de nachtmodus opnemen terwijl je schijnwerper aan gaat, dan krijg je een overbelicht opname waarop je helemaal niets meer ziet.

Het zal dus even puzzelen worden om de sensoren zo op elkaar af te stemmen dat de camera opneemt in dagmodus terwijl de schijnwerper aan is. Houdt er dan wel rekening mee dat je alleen beeld hebt van hetgeen goed verlicht is. De omgeving buiten het schijnsel van de schijnwerper wordt geheel zwart. In hoeverre de opname in het licht goed overkomt kun je eenvoudig testen. Zet een bouwlamp neer, wacht tot het donker wordt, bouwlamp aan en dan zelf voor de camera langs lopen.

Om de licht-donker sensor van de camera te beïnvloeden heb je wellicht een 2e lamp(je) nodig.
4 jaar geleden
paulus811
4 jaar geleden
Dank voor je tips. Ik weet dat de camera automatisch overschakelt naar nachtmodus, beeld wordt dan ook zwart wit. Zal eens kijken of het helpt om de sensor te foppen en een testje doen met een gewone schijnwerper. Led lampen leken me ideaal, maar zou het ook zonde vinden als inderdaad het effect van overbelichting optreedt.