Hoe bepaal ik of ik een compactcamera of een dSLR moet kopen?

Mijn analoge spiegelreflex is kapotgegaan. Ik wil nu overgaan op digitaal.

Ik wil méér dan een borstzakcameraatje; dus een compactcamera of een dSLR. (Met "compactcamera" bedoel ik de voorbeelden van de plaatjes.)

In de praktijk fotografeer ik meestal op de automatische stand. Met enige regelmaat stel ik zelf het diafragma in en laat ik het toestel de sluitertijd bepalen. Die functionaliteit wil ik graag behouden.

Verder zijn van belang een goede beeldkwaliteit, vooral weinig ruis, nauwkeurige autofocus en beeldscherpte. Ook bij weinig licht wil ik nog ruisvrij kunnen fotograferen. Het objectief moet tot 300 mm brandpuntsafstand gaan (dat zijn dan wel de filmrolletjes-millimeters - ik heb begrepen dat dat overeenkomt met 200 CCD-millimeters).

Ik wil af en toe een foto op A3 kunnen afdrukken voor aan de muur. Als ik het goed uitreken, kom ik met 5 Megapixels al boven de 150 dpi, en dat is voldoende.

Het voordeel van de compactcamera is dat het niet zo'n vreselijk gesleep is als een dSLR.

Ook heel belangrijk: als de camera aanstaat en heeft scherpgesteld, moet een foto *meteen* worden gemaakt wanneer ik op de ontspanknop druk. Een opnamevertraging, zoals veel borstzakcamera's die hebben, is niet acceptabel. (Het is wel acceptabel als het een paar seconden duurt tussen aanzetten van de camera en kunnen afdrukken.)

Stel dat de prijs (nog) geen issue is, hoe bepaal ik dan of ik genoeg heb aan een compactcamera, dan wel of ik een dSLR nodig heb?

Picture for question
Cryofiel
13 jaar geleden
in: Camera's
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk ook naar micro four thirds camera's. Compact met grotere sensor dan normale compacts.
Dus meer licht per pixel, is betere iso en helderdere beelden. Je kan www.flickr.com en camera zoeker gebruiken om de camera's te beoordelen op beelden. Laat dan de recentste foto's zien, deze zijn vaak amateurfoto's en dus niet nabewerkt. Zie je de ruwe materiaal wat je als basis krijgt aangeboden vanuit de camera.

Het beste antwoord

Ik heb zelf als tweede camera een Canon Powershot G10. Inmiddels is de G11 erook met betere iso waarden.

Dit is in mijn ogen de meest perfecte compact camera, welke professionele fotografen als leuk kleintje erbij hebben.

Op mijn opleiding (FotoAcademie Amsterdam), wordt gezegd dat deze camera gebruikt kan worden ipv een spiegelreflex.
Dat komt omdat hij volledig instelbaar is, maar ook automatisch goed werk levert. schiet ook in RAW (mijn enige instelling), zodat nabewerking het beste resultaat geeft.
Heeft een minimale diafragma van F2.8. Dus heel lichtsterk. Zelf zoom ik bijna nooit en ben meer een reportage fotograaf. Dus ik gebruik meer de groothoek stand. Ik ben meer van het lopen om een goed standpunt te vinden, ipv zoomen en afstand in de foto's houden.

Wat ik absoluut briljant vindt van deze camera is het display. Deze is zo goed, dat je de belichting met volledige handmatig, helemaal perfect kan krijgen op het zicht. Zelfs een leek draait gewoon aan de schijf totdat hij vindt dat het goed is. Ook buiten is dit heel goed bruikbaar. Voor echte snelheid zet ik hem toch op auto kijk ik door de zoeker heen. Dan weet ik dat ik absoluut moet nabewerken voor belichtingscorrectie.
Niks geen automaat en weten dat de camera (elke camera) het nooit perfect goed doet.

Het is voor de compact wel een van de duurdere. Maar de prijs is het absoluut waard. Ik neem deze uitsluitend mee op mijn vakanties. Geen mislukkingen qua belichting.

Mijn SLR (nikon D80) met super lens, weegt tonnen. Dat wil ik gewoon niet meenemen op vakantie. Voor een klus is hij helemaal ok, dan gebruik ik ook externe flitsers. Maar de vakantie moet een lol zijn, zeker met wandelingen en uitjes.

Zie ook mijn antwoord op deze vraag:
http://www.goeievraag.nl/vraag/fotocamera-halen.61985

Als je analoog gewend bent, en je wilt topfoto kwaliteit behalen met digitaal. Dan zul je moeten nabewerken op de computer. Zonder dit zal elke camera de foto's flets houden. Zie deze vraag:
http://www.goeievraag.nl/vraag/fletse-foto.63437
Elke professionele foto heeft een nabewerking ondergaan. Al is het maar een simpele levels-bewerkingen.

Dus Canon Powershot G11. Jammer dat hij er is, want ik zou dit heel graag willen hebben. Maar de G10 is nog niet afgeschreven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
EÉn grote fout in deze reactie:minimale diafragma. Dat is dus de omgekeerde wereld, dus wat nou foto accademie. Het is de grootste opening, het maximale diafragma.
Lensopeningen beginnen bij de max, en lopen af naar minimum, meestal 16 of 22, bij de powershot zal het echter 8 of 11 zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gdanonym: Ik heb de G11 pas aangeschaft.
Vooral voor de RAW mogelijk, het zoekertje en het kantelbare schermpje en de handmatige instelmogelijkheden.
Moet het ding nog wel leren kennen.
Kwaliteit lijkt mij toch iets minder dan van de spiegelreflex, maar die heb ik altijd nog als het echt mooi moet, terwijl de G11 altijd overal mee naar toe mag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat de kwaliteit iets minder is heb ik niet echt last van, maar ik gebruik mijn G10 dan ook niet voor studio met flitsers, zoals portretten. Meer voor reportages en buitenshots, daarbij is scherpte minder belangrijk.
Ik heb een nikon D80 als SLR, ook niet een van de beste. Ook heb ik een grote kwaliteitsverandering gezien in de RAW converter van PS CS4, daarin kan je nu ook type camera selecteren. De kleuren worden dan echt veel mooier. Misschien kan je eens een foto sturen, dan kan ik zien of het basismateriaal goed is en of het probleem ligt in de nabewerking. Dit is altijd een must.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank voor je aanbod.
Ik moet de camera nog leren kennen en bijv. wat focustests doen. Ik heb nog CS3, maar inderdaad: pas in CS4 of met Elements 8 kan ik de RAW's van de G11 bewerken, want eerder versie accepteren de juiste RAW converter niet. Mijn SLR is een Canon Eos 20D met diverse lensen en zeker, nabewerking doe ik altijd.
Maar het kan er dus ook nog aan liggen dat ik nu alleen nog de Jpegs kan bewerken, zolang ik geen CS4 of Elements 8 heb. Ik houd je aanbod graag in mijn achterhoofd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan de DNG converter gebruiken om de G11 RAW om te zetten. DNG kan wel door CS3 gelezen worden als een universele RAW formaat.
Zoek even op dng op de site van adobe.

Andere antwoorden (4)

Ik zou voor de compact aan, uitgaande van de vraag of je in compact uberhaupt 300mm krijgt. 200mm is NIET altijd 300. je hebt bijeen DSLR wellicht een aanpassing, omdat de lenzen niet dicht genoeg op de sensor kunnen komen. Maar dat is dus NIET zo als je lenzen voor een Dslr koopt. Ook bij een compact moet je er vanuit gaan dat de focal lenth klopt, en niet meer aangepast moet wordne.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb enkele jaren geleden hetzelfde dilemma gehad als jij. Mijn analoge SLR werd met sporttape bij elkaar gehouden. Op het moment dat de batterij vervangen moest worden besefte ik dat ik een hele nieuwe behuizing zou moeten aanschaffen en dan kun je dus net zo goed een nieuw toestel aanschaffen.

Ik wilde wel mijn grote zoombereik houden, maar ik wilde eigenlijk af van het gesleep met meerdere lenzen en het net missen van die ene foto omdat ik de verkeerde lens erop had.

Ik ben toen (2006) uitgekomen op een Panasonic Lumix DMC FZ-serie.
Zoombereik tot 450mm (12xoptisch), 10 megapixels, automatisch menu, handmatig menu, macro-menu. Verschillende "scenes" etc.
Een van de fijnste dingen van die camera is het kantelbare LCD scherm. Ik fotografeer het liefst met het zoekertje voor mijn oog, met de meeste camera's wordt het LCD-scherm dan vet van je wang, hier kun je hem wegdraaien. Ook handig bij het nemen van foto's waarbij je niet door de zoeker kunt kijken, doordat je een foto over een mensenmenigte heen wilt nemen bijv: Dan kun je het scherm zo kantelen dat je het nog wel ziet.

Sinds ik die camera heb, ben ik niet meer op zoek naar een Spiegelreflex.

Vorig jaar heb ik in verband met een vakantie met veel (berg)wandeltochten er een klein zusje bij gekocht om de grotere, zwaardere Lumix niet altijd mee te hoeven slepen. Het "zusje" was de DMC TZ7, een leuk, klein toestelletje dat makkelijk in je jaszak past. Het kleintje haalt ook al zo'n 400 mm zoombereik. De videofunctie van de kleine is echt uitstekend. Enig nadeel is dat er geen zoekscherm in zit, het lcd-scherm is de zoeker en dat is vervelend, zeker als er felle zon achter je zit, hierdoor kun je niets op het scherm zien en moet je maar gokken. Heeft wel mijn mooiste mislukte foto ooit opgeleverd toen een groepsgenootje eindelijk ook op de top van de vulkaan verscheen en in triomf haar armen omhoog gooide. Ik heb een foto gemaakt van haar moment. Jammer dat haar hoofd en armen er niet op staan :).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben het helemaal eens met de hierboben aanbevolen Lumix DMC TZ7. Volledige handbediening en betere beeldkwaliteit dan mijn Nikon D70-S.
En anders ga je toch gewoon voor een Leica M8 ?

Toegevoegd na 3 minuten:
http://www.youtube.com/watch?v=rlOppFs

Toegevoegd na 16 minuten:
En wel hierom:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
De link werkt niet - ik vermoed dat je slechts het eerste deel hebt gekopieerd.
Ik heb zelf nu ook 2 camera's een Olympus E-500 en een compact Panasonic TZ5, dit omdat ik ook niet altijd dat gesleep van al die spullen wilde.
Gevolg is nu dat ik de TZ5 vaker gebruik omdat die net zulke mooie foto's maakt als de DSLR.
Het nieuwe model is de Panasonic TZ7, een prachtige camera;
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is ook al een TZ8 en vooral de TZ10, die heeft nog meer mogelijkheden, waaronder GPS.