Ik wil morgen foto's maken van groot vuurwerk. Ik wil deze handmatig instellen. Kan iemand zeggen wat het beste is qua ISO, en, sluitertijd enz.

Het weer is goed

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Camera's

Antwoorden (2)

Stel je camera in op ISO 100, opening op f/8 tot f/16, wide angle lens, gebruik geen flits, zet 'm op een tripod zodat je camera absoluut stil staat, en houd de shutter handmatig open met de afstandbediening vanaf het moment van exploderen tot een paar seconden open.... voor meer tips verwijs ik je naar de bron. Succes morgen!!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarom gebruik je allemaal Engelse uitdrukkingen voor dingen waarvoor Nederlandse woorden zijn?
Groothoeklens, Statief, Sluiter?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Omdat ik een halve amerikaan ben?
Er van uitgaande dat je een spiegelreflexcamera hebt:
Camera op manueel
Vervolgens kan je je camera het beste op de bulbstand zetten.
Camera op statief. Om trilling te voorkomen is het het mooiste wanneer je een afstandsbediening gebruikt anders moet je de ontspanknop steeds ingedrukt houden
Scherpstellen op oneindig (een punt ver weg pakken en daar op scherpstellen, kan je het beste even bij daglicht doen) en vervolgens op MF zetten anders heb je kans dat je camera gaat pendelen opzoek naar een scherpstelpunt
Iso zo laag mogelijk dus 100 of 200
Diafragma ergens rond f9,5 zodat er zo weinig mogelijk omgevingslicht bij komt.
Flits uitzetten
Ga op een zo'n donker mogelijke plek staan om omgevingslicht te vermijden.

Succes

Toegevoegd na 11 minuten:
Zoek een plek waar je het vuurwerk het mooiste kan zien en waar je het minste kans hebt dat je er allemaal daken bij fotografeert
Fotografeer zo vroeg mogelijk zodat de lucht nog een beetje helder is en niet vol rook.

Toegevoegd na 35 minuten:
BULBstand werkt als volgt. Ontspan met de afstandsbediening de camera, de spiegel klapt op en vangt dus licht. Omdat het donker is gebeurd er niks, wanneer er vuurwerk door je camera wordt waargenomen valt er dus licht in de camera en wordt de opname gemaakt. Als het vuurwerk is uitgedoofd druk je nog een keer op de ontspanknop van de afstandsbediening de spiegel klapt neer, de foto is gemaakt.
Je kan je camera dus het beste richten op een plek waar veel vuurwerk wordt afgestoken.
Heb je geen afstandsbediening dan moet je de ontspanknop net zolang in gedrukt houden tot de camera vuurwerk heeft waargenomen, en dit kan heel lang duren.