Wat is de taak van de helper van de cameraman?

Bij een sportwedstrijd zag ik dat de cameraman, die televisie-opnamen maakte, een helper had. De helper liep direct achter de cameraman, en hield met één hand het harnas van de cameraman vast, ter hoogte van zijn onderrug. In de andere hand hield ze drie lussen vast van het snoer dat aan de camera zat.

Ze was geen snoergeleider - die taak werd uitgevoerd door zo'n vijf andere mensen, die om de zoveel meter zorgden dat het snoer werd afgerold en uitgetrokken dan wel werd ingehaald en opgerold, al naar gelang de bewegingen van de cameraman.

Als ze geen snoergeleider is, wat is dan wel de taak van deze helper?

(Zie ook
http://www.goeievraag.nl/vraag/ophangsysteem.61017 .)

Picture for question
Cryofiel
13 jaar geleden
in: Camera's
1.1K

Het beste antwoord

Die cameraman is een lopend statief. Hij kijkt door zijn zoeker en kan zich verder niet oriënteren op zijn omgeving. Zonder zijn geleider zou ie binnen enkele minuten met apparatuur en al op zijn bek gaan, want hij kan niet kijken waar ie loopt.
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Hij kijkt niet door zijn zoeker. Je kunt dat ook zien op het plaatje dat je in jouw antwoord op mijn andere vraag hebt gezet: de cameraman ziet het beeld van zijn camera op een schermpje dat onderaan de staaf hangt waaraan de camera is bevestigd. Door de zoeker kijken wordt lastig wanneer de camera in de laagste stand (net boven heuphoogte) hangt, en nog lastiger wanneer de camera in de hoogste stand (een meter boven het hoofd van de cameraman) zweeft.
AWM
13 jaar geleden
Hoe dan ook, hij moet zich voortdurend concentreren op het beeld in zijn zoeker. Hij moet ook regelmatig achteruit lopen terwijl zijn beelden worden gebruikt. Dat gaat echt mis zonder die helper.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is een reclame spotje van gemaakt, waar de cameraman in een kuil tuimelt.

Andere antwoorden (1)

Zo'n helper wordt een kabelassistent, kabeljongen of -meisje genoemd.
Die is net als de andere 5 kabelaars om ervoor te zorgen dat de camerakabel begeleidt wordt en is inderdaad ook een extra paar ogen voor de cameraman/vrouw.
In dit specifieke geval, een sportwedstrijd, is de kabel heel lang en kan de kabel absoluut niet rondslingeren (zoals bv in de studio) ivm met de sporters en de bewegingsvrijheid v/d camerman. Om die reden zijn er meerdere kabelaars nodig.
Je ziet ook dat de kabelaar de cameraman vasthoudt, hiermee geeft de kabelaar extra stabiliteit aan de cameraman en weet de cameraman waar de kabelaar is. Dat gebeurt voornamelijk bij Steadicams, zoals hier op de foto. Steadicam is een systeem van camera en contragewicht dat in hoge mate bewegingen dempt, waardoor heel vloeiende camerabewegingen mogelijk worden. Camera en contragewicht hangen aan een harnas die samen zomaar 50 kg wegen, vandaar het helpende handje.