Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe maak ik een mooie opname van een sterrenhemel met een "eenvoudige" digitale camera?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Camera's
708

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (6)

ik ben bang van niet, dit omdat lange sluitertijden vaak niet mogelijk zijn met een simpele camera.

je hebt een statief nodig,
handmatige instellngen
iso controlle
sluitertijd van minimaal 30 sec schat ik zo.
afhankelijk van je iso en diafragma.

zorg er ook voor dat de beeld stabilsator uit is, anders krijg je een bewogen foto.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben geen fotograaf, maar er zit vast een stand Nightshot of iets dergelijks op. Zet hem op een statief en ja wat nog meer. Ruisonderdrukking aan en iso op laag. Als die hoog staat krijg je veel ruis te zien. Het is maar de vraag of een simpele camera het zwakke licht van de sterren registreert.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naast bovenstaande tips: zoek een plek met weinig lichtvervuiling!
(Hier een link plus instructie voor een kaart van de lichtvervuiling in Nederland: http://www.astroforum.nl/threads/118171-Lichtvervuiling-Nederland-in-Google-Earth )
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk of er op je camera een instelling is dat je ca 30 seconden kan belichten. Als het langer is worden de sterren strepen door de rotatie van de aarde. Zoek een donkere plek op en maak een foto met die instelling. Als je dan ook nog de iso kan instellen (zo hoog mogelijk) krijg je een mooie sterren hemel te zien. Je moet dan je toestel wel op een statief zetten want anders beweegt het natuur te veel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden