Hoe maak ik een mooie opname van een sterrenhemel met een "eenvoudige" digitale camera?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Camera's

Antwoorden (6)

ik ben bang van niet, dit omdat lange sluitertijden vaak niet mogelijk zijn met een simpele camera.

je hebt een statief nodig,
handmatige instellngen
iso controlle
sluitertijd van minimaal 30 sec schat ik zo.
afhankelijk van je iso en diafragma.

zorg er ook voor dat de beeld stabilsator uit is, anders krijg je een bewogen foto.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben geen fotograaf, maar er zit vast een stand Nightshot of iets dergelijks op. Zet hem op een statief en ja wat nog meer. Ruisonderdrukking aan en iso op laag. Als die hoog staat krijg je veel ruis te zien. Het is maar de vraag of een simpele camera het zwakke licht van de sterren registreert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naast bovenstaande tips: zoek een plek met weinig lichtvervuiling!
(Hier een link plus instructie voor een kaart van de lichtvervuiling in Nederland: http://www.astroforum.nl/threads/118171-Lichtvervuiling-Nederland-in-Google-Earth )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk of er op je camera een instelling is dat je ca 30 seconden kan belichten. Als het langer is worden de sterren strepen door de rotatie van de aarde. Zoek een donkere plek op en maak een foto met die instelling. Als je dan ook nog de iso kan instellen (zo hoog mogelijk) krijg je een mooie sterren hemel te zien. Je moet dan je toestel wel op een statief zetten want anders beweegt het natuur te veel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk in de specificatie van jouw camera welke maximale sluitertijd de camera heeft. Vaak is dat maar 15 tot 30 seconden. Zet de camera op P de standaard stand met automatische belichting op een statief. Gebruik de zelfontspanner in combinatie met het statief om trilling te voorkomen tijdens de opname. Zet de ISO waarde instelling op auto en experimenteer met verschillende waardes. De camera of het resultaat geeft wel aan of het wel of niet kan. De beperking ligt wel in de beperkte zoomwaarde van een eenvoudige digitale camera.
Daardoor is het goed om een skyline mee te fotograferen waardoor de foto behalve de sterren meer inhoud krijgt. Verder alleen maar experimenteren en doen en dan komt er best wat uit. Maak er iets moois van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lastig omdat langere sluitertijden, de draaing van de aarde zichtbaar maakt. Al zou je de sterren duidelijk en scherp hebben, zullen ze als streepjes op je foto komen.

Dit effect is al snel te zien.
In dat geval heb je eigelijk een motor statief nodig die je op telescopen aantref...