Welke instelling gebruiken om stop over te belichten met studioflitsers?

Ik heb twee studioflitsers van 400 w. Deze kan ik in vermogen afstemmen tot 1/32. Nu vraag ik me af of ik met deze schaal gemakkelijk de ene flitser 1 stop krachtiger kan laten afvuren dan de ander.

Dit om bijv. achtergronddoek goed uit te lichten. Ik schat verdubbeling van vermogen of is dat te eenvoudig gedacht?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Camera's

Het beste antwoord

Nee, zo maar een verdubbeling is niet een stop. Het hangt er vanaf wat de afstand is van de flitser naar zijn onderwerp (ivm de hoofdflitser), maar ook wat voor licht je gebruikt. Dus of je een softbox, een paraplu, of misschien een snuit gebruikt.
Vangt de achtergrond wellicht nog wat licht van de hoofdflitser?

Het beste is om het licht TE METEN. Heb je geen lichtmeter die flitslicht kan meten, dan kan je altijd nog een grijskaart gebruiken en de flitsers 1 voor 1 afvuren om zijn intensiteit te meten op de grijskaart.

Via een grijskaart gaat het meten als volgt...
Eerst stel je de hoofdflitser goed in en schrijf je op welke diafragma instelling je camera hiervoor nodig hebt.
Dan moet je er dus voor zorgen dat de achtergrond een stop extra gaat krijgen. Dus als je de grijskaart op de achtergrond plaatst, maak je foto's van die grijskaart. Het mooiste is om dan beide flitsers af te laten gaan als de hoofdflitser ook wat licht op de achtergrond laat vallen. Via de histogram moet de grijs kaart dus een stop hoger uitvallen. En zo kan je de slave flitser bijstellen. Door net zo vaak een foto te maken en bij te regelen totdat die grijskaart een stop hoger uit komt.
Zonder histogram kan je ook de camera instelling met de diafragma een stop hoger instellen. Voor een goede grijskaart meting/foto. En dan voor de uiteindelijke foto de originele camera instelling gebruiken.

Maar het gemakkelijkste is het met een lichtmeter, die zal zo rond de 500 euro kosten.
http://www.kieskeurig.nl/lichtmeter/alle#new=N&page=1&sort=pop&order=desc&q=&rq=&ps=10&pcode=camera_lichtmeter&qcode=lichtmeter&min_default=106&max_default=849&min=106&max=849&f75681%5B%5D=118034&f75682%5B%5D=118038
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je wel voor je uitgebreide antwoord. Ik heb een lichtmeter Sekonic 308. Hiermee meet ik dus het de benodigd diafragma voor mijn hoofdlicht. Ik gebruik op beide flitsers een softbox. Zeg dus als voorbeeld bij een sluitertijd van 1/125 geeft de lichtmeter F11 bij het hoofdlicht. Nu zou ik dan dus mijn flitser voor achtergrond op F8 moeten zetten. Is het dan zo dat als ik de meter bij de achtergrond houd en dan de flitser(s) af laat gaan ik het vermogen dermate moet afstellen/ dat de waarde op de lichtmeter F8 aangeeft. Heb ik hem dan correct afgesteld?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, je laatste alinea is helemaal goed. Je moet het altijd meten, en dan ook op de achtergrond. In je vraag wilde je de flitser dan het hoeveelheid licht verdubbelen. Maar die gedachtengang geldt alleen wanneer de afstand van die flitser tot de achtergrond gelijk is als de afstand tussen de hoofdflitser met het onderwerp.
Dan mag de hoofdflits geen licht op de achtergrond geven. (Bij grote studio's kan je dat zo maken).
Maar ook moet het hetzelfde type licht zijn. Een softbox houdt licht tegen en een snuit geeft een heel gecentreerd sterke licht.
Al deze factoren, zorgt ervoor dat je nooit deze methode zal kunnen toepassen.
Dus altijd meten met je lichtmeter. Heb je een kleine ruimte, dan zal de slave flitser ook je onderwerp een beetje verlichten via de reflecties van de muren en plafond. En je hoofd flitser weer op de achtergrond. Pas je de een aan, verandert alles weer. Om het weer moeilijker te maken. Het beste is om het licht goed te scheiden. In een grote studio zet je de camera altijd zo dicht mogelijk bij een muur. Het onderwerp dan voor de camera en dan kan de achtergrond helemaal aan de andere kant van de ruimte zijn. Het licht op je onderwerp zal dan nagenoeg geen invloed meer hebben op de achtergrond.
Heeft die dat wel, dan moet je tussen schotten gaan gebruiken die het licht tegenhouden. Het licht neemt kwadratisch af met de afstand.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je wel..Helder en uitgebreid uitgelegd

Andere antwoorden (1)

Eén stop betekent inderdaad een halvering, maar houd er wel rekening mee dat de afstand van de flitser tot het object (onderwerp cq achtergrond) het licht ook erg beïnvloedt. Dus als de afstand tot de achtergrond veel groter is, zal die halvering al (deels) vanzelf ontstaan.