hoe kan je schilderijen het best fotograveren?

Ik wil graag foto's maken van schilderijen, maar ik krijg steeds scheve schilderijen op mijn foto's. Wat kan ik er tegen doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Camera's
1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waar fotografeer jij mee? Telefoon/ dig. camera/ DSLR? Tegen scheef fotograferen kan een rasterweergave helpen (hulplijnen in het zoekerbeeld), zodat de horizon recht staat. Vertekening van de lens kan ook scheef beeld geven (in- en uitzoomen) 'ton' of 'kussen' vorm
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sony Xperia t (mobiel) 13 MP camera

Het beste antwoord

Je camera moet echt in het midden van het schilderij staan. Daarnaast moet je camera een 50mm equivalent lens hebben. Dan heb je geen bol/hol trekkingen van de lens eigenschap.
Daarnaast kan je het beste 2 lampen nemen of flitsers die je links en rechts van het schilderij zet. De linkerlamp mik je op het rechter gedeelte van het doek en de rechterlamp op het linker gedeelte.
Maak ook een extra foto met een grijskaart erbij, om de kleur echtheid op de computer weer goed te krijgen.

Je ziet, dit kan het beste met een SLR camera op statief.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een statief, en je moet een denkbaar kruis door het schilderij zetten, dat is het midden van het schilderij. Op die hoogte fotografeer je want dan krijg je de meest zuivere foto. Je kunt dan nog experimenteren met de afstand, dus zo dichtbij gaan staan dat je niet hoeft in te zoomen en wat verder weg en dan inzoomen.
Als je geen statief hebt hang dan de foto op met het midden op ooghoogte.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt, heeft u nog andere tips voor mij?
Pieter2011
10 jaar geleden
Geen flitser gebruiken, maar zorgen voor voldoende licht, gelijkmatig over het schilderij verdeeld.
Precies recht en in het midden van een schilderij.

Gebruik lampen of flitsers met verspreid licht.
Als je je flitser of lamp gewoon gebruikt krijg je toch allerlei glimpuntjes.
Je kunt ook buiten fotograferen op een heldere bewolkte dag, dan heb je gelijkmatig licht.

Maak foto's met meerder belichtingen goed-, onder- en over belicht.
Bij voorkeur in RAW, dan kun je makkelijker de kleurtemperatuur e.d. veranderen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij olieverf schilderijen kun je bij gebruik van flits of lamp reflecties krijgen op het schilderij. Dit kun je voorkomen door doorboterhampapier (wit) of vetvrij papier te belichten. In het uiterste geval plaats je het schilderij in een tent van bovengenoemd papier. De lampen of flitsers buiten de tent, het schilderij er in.Ik hoop alleen dat je geen schilderij van formaat Nachtwacht gaat fotograferen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zijn al goede antwoorden geven op je concrete vraag ik wil je er verder alleen op attent maken of je rekening houd met eigendomsrecht van de schilder. Als de schilderijen van jezelf zijn is het natuurlijk geen enkel probleem om er foto's van te maken.