Ik heb een nieuwe camera gekocht (Sony HXV7B) en die ondersteund MS Duo,MS PRO Duo,MS Pro-HG,SD,SDHC,SDXC welke geheugenkaart moet ik kopen ?

ook het verhaal met class 10 en zoveel mb/s wat heb je nou echt nodig en maakt dit een groot verschil ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Camera's

Het beste antwoord

Eigenlijk heel eenvoudig: Koop kaartjes SDHC 4,8 of hooguit 16 Gb. De meesten zullen class 6 zijn, dat is prima.
De eigen Sony kaartjes ms, ms duo ms pro e.d. zijn te duur.
SD is de de facto standaard voor consumenten camera's. De oorspronkelijke SD wordt echter niet meer geleverd, de capaciteit, oftewel grootte, was niet meer afdoende, daarom kwam een jaar of vier vijf geleden de SDHC, high capacity, die aanmerkelijk meer kan opslaan, tot (meen ik , zo uit m'n blote hoofd) 32Gb, dat is voor de meeste gewone stervelingen meer dan genoeg. De heren ontwerpers vonden van niet, en kwamen dus vrij onlangs met de SDXC, eXtreme capacity, tot de belachelijke waarde van 1 of 2 Terabyte. deze laatste bestaan nog niet, maar komen wel nog. <
Ik persoonlijk ga voor de kleinere tot gemiddelde SDHC uitvoering, 4-16 Gb in mijn camera. Daar kan ik enkele honderden foto's op kwijt in RAW, of enkele duizenden in JPG, maar dat laatste gebruik ik nooit.
Ga jij wél in JPG schieten, zou ik het bij maximaal 4 Gb houden, ga je ook filmen met het ding, dan 16Gb. Ook alleen in dat laatste geval heeft dat hogere class nummer zin, het betekend dat het kaartje de gegevens sneller verwerkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Kijk op Kieskeurig.nl bij camera's. Ik heb dat onlang ook gedaan vanwege een nieuwe camera. Wat ik daaruit heb gedestilleerd is:
SD cards zijn verouderd;
SDXC cards zijn vanwege te nieuw nog nauwelijks verkrijgbaar en heel erg duur;
Class 10 heeft te maken met de snelheid van het wegschrijven. Inmiddels presteren de meeste cards al beter.
SDHC is de norm. Kijk daarbij vooral naar de opslagcapaciteit, want niks is zo erg als geen capaciteit (of geen stroom).
De andere cards heb ik me niet in verdiept.