Welke camera moet ik kiezen voor foto en video?

Ik wil graag een camera waarmee ik professionele foto's en video's kan maken, zonder gedoe met ISO-waarden ed. Ik zat zelf te kijken naar de Canon LEGRIA HF G30 maar kan deze ook mooie foto's maken?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Camera's
1.9K
Erna55
8 jaar geleden
Wat bedoel je met de ISO- waarden "en dergelijke" ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat ik niet voor elke foto de ISO-waarden, witbalans, diafragma hoef in te stellen maar dat ik gewoon mooie video's en foto's wil maken zonder te veel gedoe.
Erna55
8 jaar geleden
Wanneer je " professionele " foto's wilt maken, dan kun je dat juist bereiken door een goed diafragma en ISO- waarde te kiezen. Je kunt ook gewoon " kiekjes" maken, zonder " gedoe" .
paulus811
8 jaar geleden
Ik zou een Sony RX100 M3 kopen om de volgende redenen: Is compact, dus makkelijk mee te nemen
Heeft het formaat sensor van een spiegelreflex
Heeft een brilliante automatische stand, herkent het soort foto dat je wilt maken
heeft een kwalitatief geweldige lens van Carl Zeiss
Kan filmen in 4K
Kan fotograferen in RAW
heeft optische beeldstabilisatie
Kan dienen als wifi hotspot om foto's en video's altijd en overal direct naar je telefoon of tablet over te zetten
Is zeer degelijk gebouwd
Is goedkoper dan de enorme camera waar je nu naar kijkt.

Antwoorden (2)

Deze semi-professionele camera is ontzettend goed in filmen omdat deze puur ontwikkeld is om videofilms te maken, niet om foto's te maken. Met nog geen 3 megapixels zul je ook nooit professionele foto's kunnen maken.

Bij de specs van de Canon staat het vermeld:
"HD CMOS PRO-sensor, DIGIC DV 4
Met een effectief aantal van ongeveer 2,91 Megapixels levert de nieuwe HD CMOS PRO-sensor – ontworpen en gemaakt door Canon voor alle professionele modellen - zelfs bij weinig licht oogverblindend mooie beeldkwaliteit, een groot dynamisch bereik en realistische kleurenreproductie. De nieuwe krachtige DIGIC DV 4-beeldprocessor werkt samen met de sensor om beelden met minder ruis en meer diepte te creëren."

Voor professionele foto's te maken moet je denken aan digitale fotocamera's met minstens 24 megapixels. Kijk eens bij Nikon D-Series. Deze DSLR camera's kunnen ook HD video opnames maken, sommige modellen zelfs in 4k.
Instapmodel D5500 verkrijgbaar voor rond de 700 euro. Vervanger D5600 is in aantocht.

Maar er zijn natuurlijk meer camera's van ander merken die ook deze mogelijkheden bieden, zoals de Canon EOS serie. Het is maar waar je je prioriteit stelt (foto's of video's maken) voor welke camera je kiest.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik denk dat je voor professionele foto's en video's toch moet denken aan een camera met zelf ingestelde iso en diafragma waarde etc. Ikzelf heb een camera van de canon eos serie, ik stel wel zelf de iso etc in, maar als je je er even in verdiept is het helemaal niet zo moeilijk! En als je zelf de instellingen instelt, word het resultaat meestal mooier dan dat je camera het automatisch doet.