Bestaat er een apparaat om makkelijk productfoto's voor een website te maken?

We hebben maandelijks circa zo'n 100 nieuwe producten waarvan een voorkant en een achterkant van een doosje gefotografeerd dient te worden. Nu hebben we momenteel een Photo Booth uit China staan met een Spiegelreflex ervoor maar door de geringe licht-hoeveelheid van de Photo Box moeten we teveel nabewerken.

Dit moet toch makkelijker kunnen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Camera's
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarom is de geringe hoeveelheid licht eigenlijk een probleem? Aangezien het om productfotografie staat, neem ik aan dat zowel de te fotograferen producten als de camera zelf, stilstaan. Als de camera op een statief staat, is het toch prima mogelijk een wat langere sluitertijd te gebruiken om alsnog voldoende licht te vangen?

Het beste antwoord

Wat heb je nodig?

Een fotocamera, bij voorkeur eentje die je handmatig kunt bedienen, zoals een bovenklasse compactcamera, een spiegelreflex of een systeemcamera.
Een degelijk statief is onmisbaar.
Een rol wit papier.
Verlichting, zoals bijvoorbeeld daglichtlampen. Kijk bijvoorbeeld eens bij Cameranu.nl voor voorbeelden. 2 Lampen is wel het minimum.
Een computer of laptop.
Software om de foto’s te bewerken.
Een ruimte om ongestoord te kunnen werken.
Aan de slag

Als je alle spullen hebt verzameld dan kun je beginnen met het maken van de opstelling. Afhankelijk van de grootte van je product heb je een achterwand nodig waar je je papier op vast kunt maken. In mijn voorbeeld heb ik heel eenvoudig een tafeltje op zijn kant gezet en daar het papier op vast gemaakt. Let er op dat dit met een mooie ronding over de grond loopt. Je kunt dit ook op een keukentafel doen, dan heb je een wat handigere werkhoogte.
Plaats je product op het papier

TIP: Maak het product zorgvuldig schoon. Beter nu schoonmaken dan achteraf moeten corrigeren. Dit geldt ook voor de achtergrond; hoe schoner des te beter.

Plaats vervolgens de lampen links en rechts van je product. Doe ze aan en kijk hoe het licht valt op je product. Probeer ze zo neer te zetten dat je weinig schaduwen hebt. Zet de lampen niet te ver weg van je product, want je verliest heel snel lichtintensiteit.

Als je tevreden bent met de opstelling dan zet je je statief voor het product neer met de camera er op. Stel de hoogte in, meestal is het mooi om dit schuin van boven te nemen in een hoek tussen 15 en 30 graden. Maar dit hangt natuurlijk van je product af.
TIP: Gebruik geen groothoek, want dan kan je product onnatuurlijk ogen door de vertekening. Maak gebruik van middelmatige zoom. (Ongeveer 70 mm omgerekend naar kleinbeeld).

Nu ben je klaar om de foto te maken. Als je niet eerder met handmatige instellingen hebt gewerkt wordt het tijd om de handleiding van je camera er bij te halen om uit te zoeken hoe je de volgende waarden handmatig in kunt stellen. Meestal lukt dat met de M stand op je camera.
---------------------------------------------------------------------------------------------

Camera: De hier gebruikte camera is een Canon Powershot G10, een compact camera uit het hogere segment. Deze is niet meer verkrijgbaar, dan zou dat nu de Canon Powershot G1X moeten zijn welke rond de 750 euro kost . De Canon Powershot SX40 HS zou ook een mooi alternatief kunnen zijn voor een prijs ron0

Toegevoegd na 31 seconden:
rond de 350 euro*