bestaat er een berekening om te weten hoe groot een object op foto in werkelijkheid is?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Camera's
1.6K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als het een enkel object is op een neutrale achtergrond dan is het onmogelijk, alleen als er dingen op staan die als referentie voor de afmetingen kunnen dienen dan kun je de grootte gaan berekenen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+reactie
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
dus er moet iets op de foto staan waarvan je wel de afmeting weet dat zou de enige manier zijn?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, sterker nog er is een foto reeks waarvan de vraag is macro of micro? Je ziet een foto en moet gokken of iets nanometers of kilometers groot is. Overigens moeten beide objecten op eenzelfde ondergrond liggen. Als je twee zwevende dingen fotografeert is het ook niet duidelijk omdat niet te bepalen valt wat de afstand is tussen de twee.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
er is echt geen enkel andere manier? met photoshop? of als je 4cm meet op je scherm maal foto resolutie, delen door pc resolutie? ik zeg maar iets natuurlijk
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En wat heb je dan? Stel je een foto voor met een planeet van 20 pixels groot of een knikker van 20 pixels groot of een broodkruimel van 20 pixels groot? Daarnaast is het zo dat je met een andere camera met meer pixels elk onderwerp ook meer pixels krijgt. Het zegt allemaal helemaal niks. Dat is toch zo klaar als een klontje? Je weet niet wat voor lens er gebruikt is, welke afstand het object heeft ten opzichte van de camera etc.

Antwoorden (1)

Er moet altijd een voorwerp zijn waarvan je de afmetingen weet. Om een goede schatting te kunnen maken moet dit ook op dezelfde afstand van de fotograaf staan. Zonder vergelijkingsmateriaal is het onmogelijk.