zijn objectieven voor digitale spiegelreflex camera s waarde vast?

ik heb gehoord dat de objectieven(lenzen) niet in waarde dalen. Maar weet niet of dat voor alle objectieven gelden of alleen voor bepaalde merken? en ja hoe lang blijven ze waardevast? Waarom worden ze niet goedkoper als er nieuwe versies van uitkomen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Camera's
1.2K

Antwoorden (4)

Omdat objectieven niet zo trendgevoelig zijn en de ontwikkelingen op dat gebied zich redelijk traag opvolgen. Daarom zijn lenzen duur, en redelijk waardevast. Ook voor een gbruite lens moet je nog aardig diep in de buidel meestal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de standaardlenze dalen snel in waarde maar een kwalitatief goed objectief blijft zijn waarde zeker behouden.
Sinds de komst van de digitale camera's zie je wel dat er sneller modelwijzigingen worden doorgevoerd binnen de objectievenfabrikanten.
Dit werkt licht in het nadeel van de waarde.
Blijft altijd staan dat een koper van een 2e handslens erg voorzichtig moet zijn op gebruikserssporen. Vooral in de beweegbare delen van een lens en het objectiefglas zelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, objectieven blijven wel redelijk waardevast. Omdat de objectieven met grote zorg worden gemaakt. Dan heb ik het over nieuwprijs terwijl er nieuwe objecten beschikbaar zijn.

Heeft ook wel te maken met het merk. Omdat vaak objectieven niet voor andere merken bruikbaar zijn (canon past niet op nikon en visa versa). Ook verdwijnen de objectieven bijna nooit in de prullenbak. Maar rouleren ze verder op de tweedehandse markt.

Er blijft natuurlijk altijd wel een verschil tussen nieuw aangekocht en tweedehands doorverkopen. Maar de markt is niet zo groot en er zal altijd wel een koper te vinden zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Objectieven dalen wel in waarde. Alleen zijn ze minder gevoelig voor waardedaling als (digitale) camera's, omdat die een beetje verworden zijn tot een mode artikel. De objectieven echter gaan meerdere cameramodellen mee, en blijven daardoor wart beter aan hun waarde. Het meest geld dit voor objectieven van Nikon en Leica, omdat deze al decennia lang dezelfde vatting hebben PLUS een boven elke twijfel verheven kwaliteit. Een kitlensje krijg je na een jaar (bijna) niks voor terug, maar de bekende groothoek-, standaard- en telelenzen blijven jaren lang ook tweedehands dure jongens.