Heb je verschillende lenzen nodig voor verschillende camera's?

Ik wil graag een canon of nikon spiegel reflexcamera kopen, maar hebben alle nikon/canon camera's dezelfde maat voor verstelbare lenzen?

Toegevoegd na 3 uur:
(Oftewel hebben alle nikon spiegelrexlexcamera's dezelfde maat, en hebben alle canon spiegelrexlexcamera's dezelfde maat)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Camera's

Antwoorden (3)

Ja, Nikon en Canon hebben verschillende lenzen. Veel merken hebben hun eigen lenzen. Er zijn een paar lenssystemen waar meerdere fabrikanten aan meewerken Micro Four Thirds bijvoorbeeld.

Toegevoegd na 1 minuut:
Canon:

http://tweakers.net/categorie/925/cameralenzen/producten/#filter:q1YqSExPDc6sSlWyMjQw0FEqKMpMTvXNzFOyAnKKC1KT3TJzSlKLipWsqpWMTCwtQXRZYo6SVbSSoam5iZIOiDJViq2trQUA

Nikon:

http://tweakers.net/categorie/925/cameralenzen/producten/#filter:q1YqSExPDc6sSlWyMjQw0FEqKMpMTvXNzFOyAnKKC1KT3TJzSlKLipWsqpWMTCwtQXRZYo6SVbSSoam5sVJsbW0tAA

Toegevoegd na 6 uur:
Ook binnen Canon's lenzen bestaan weer twee soorten EF en EF-S.

EF lenzen kunnen op zowel crop camera's als fullframe camera's EF-S lenzen kunnen alleen maar op crop camera's

https://www.maartenvandekamp.nl/verschil-canon-ef-en-efs-objectieven/

Bij Nikon was geloof ik ooit ook zoiets maar dat zal een Nikonkenner moeten uitleggen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, alle spiegelreflexcamera's van hetzelfde merk hebben hetzelfde formaat. Je kunt alleen niet tussen verschillende merken wisselen. Je kunt dus niet een Canon lens op een Nikon zetten, of andersom.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Alle Nikons hebben (al sinds 1958) dezelfde vatting/bajonet. Op de moderne "amateur"camera's kun je de Nikkors (zo heten de Nikon objectieven) gebruiken die van AF voorzien zijn, (en soms de z.g. Ai-s objectieven, niet altijd met alle functies).
Op sommige professionele modellen kun je alle Nikkors gebruiken. Wel is er af en toe een vreemde uitzondering, zo heeft Nikon ooit enkele objectieven gemaakt speciaal t.b.v. de F3 AF, deze zijn niet bruikbaar.
En de Dx (voor de kleinformaat Dx sensor) objectieven passen wel op de Fx, maar dan snijdt die camera automatisch naar dat kleinere formaat, andersom gaat zonder problemen.
Bij Canon ligt e.e.a. iets gecompliceerder, Canon APS-c objectieven kunnen, voor zover mij bekend, niet op FF Canons gebruikt worden, andersom wel, en Canon heeft in het verleden één of meer keren de bajonet veranderd. Misschien dat iemand die er ervaring mee heeft dat kan toelichten.