Hoe krijg ik de weerspiegeling van ramen uit de oogjes op deze foto's?

Ik vind het niet mooi, juist omdat het close up foto's zijn.
Hoe krijg ik die weerspiegeling eruit zodat de oogjes normaal lijken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Camera's
3.5K

Het beste antwoord

Het antwoord hierboven geeft je een oplossing in bijvoorbeeld Photoshop. Je kunt hiervoor de clone tool gebruiken of spot healing tool.
Maar alle professionele fotografen doen juist alles om juist wel zo een 'glinstering' in de ogen te krijgen. Waarom denk je dat fotojournalisten juist altijd overdag flitsen terwijl er genoeg licht is... Juist om die glinstering in de ogen te krijgen. Voor de rest doet die flits helemaal niet.

Juist door die glinstering wordt het portret 'levendig' en dat zie je ook terug. Het antwoord hierboven heeft die spiegeling weggehaald, maar je ziet meteen dat er geen 'leven' meer uitgestraald wordt in de kat. Het is niet natuurlijk, omdat de glans van de ogen juist die spiegeling nodig heeft. Dat is in het echt ook altijd zo.

Kijk ook maar eens maar mijn zelfportret als mijn avatar. Ook al is hij klein (in het vierkantje), nog steeds oogt hij levendig. Juist door die glinstering/spiegeling.

Dus ik zou zeggen van jou foto: mooi en precies goed.
Ook al is het toeval of onbedoeld. Fotografen doen juist alle moeite om de flitsers goed op te stellen, zodat de ogen en de spiegeling hierin zichtbaar wordt.

Toegevoegd na 1 uur:
Ik heb de foto nog even goed bekeken en in photoshop wat bijgewerkt. De foto was wat onderbelicht en dat zag je doordat het wit van de kat niet echt wit was. Ook dacht ik een hele lichte kleurzweem te zien, maar die zat er niet in. De kleuren komen volgens mij wel overeen.

Wel heb ik er nog een verscherping overheen gedaan, omdat de ogen geen echte scherpte hadden. En dit kan je weer zien doordat die spiegeling niet scherp was. En jammer dat je hem op iso1000 hebt geschoten. Dat was niet echt nodig geweest en je ziet de ruis een beetje.

Zelf zou ik die spiegeling erin laten. Ook al vergroot je hem heel erg groot uit. Want daarmee vergeet je dat je ook automatisch er verder vanaf gaat staan, anders kan je die foto niet als een geheel bekijken.

Je zou de achtergrond nog zwart/wit kunnen maken, waardoor de kleuren van de kat er beter uitkomen. En ik heb de achtergrond iets lichter gemaakt, met een kleine vignettering erbij voor wat donkere hoeken.

Toegevoegd na 1 uur:
Heb de bewerking even opnieuw gedaan, maar met een goede verscherping en een ruisvermindering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het meestal ook wel mooi, en helemaal als het vanuit een studio een mooie softbox spiegeling is, mooi strak vierkantje. Maar als het over de pupil heen gaat is het bij katten gewoon niet zo mooi omdat dit een streepje is en er dan een stukje ontbreekt. En de foto word uitvergroot, afmetingen van boven een meter, Het is voor een kattenverblijf in een katteopvang. En de weerspiegeling is gewoon niet mooi, je zit meer dan alleen een licht vierkantje en met deze maten uitvergroting is het nog duidelijker. De kat lag net precies goed voor de foto en was al in bijna in de startpositie te vertrekken van het decortje dus had geen tijd de inbetweens te sluiten. Inbetweens geven trouwens wel een mooi licht binnenshuis om te fotograferen. Vind je de foto goed gelukt trouwens? Met de 55-200mm genomen voor het "vage achtergrondje"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind de foto's zeker mooi en ze zijn goed gelukt. De 2e is de betere voor mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb het antwoord uitgebreid. Ik heb alleen de verscherping niet goed gedaan, want ik wilde alleen de kat verscherpen en niet de achtergrond. Daardoor is de ruis nu ook meer verscherpt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je wilt kan ik je het photoshop bestand sturen. Dan zie je per laag welke bewerking ik heb gedaan. Stuur me dan even een PB met je email-adres.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moooiii! Bedankt dat je er heel duidelijk op in gaat en de moeite neemt uit te leggen wat je bedoeld, en natuurlijk de bwerking heel mooi! Ik stuur je een pbtje.
Bedankt!

Andere antwoorden (1)

kon je de gordijnen ni toedoen? ge kunt het mischien met photoshop wegwerken,, als je da hebt. ik heb geen andere oplossing.

Toegevoegd na 6 minuten:
ik vind het eigelyk mooier met een glinstering in de ogen... maar ja

Toegevoegd na 11 minuten:
schattige poes trouwens. ik hoop dat je hier iets aan hebt??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoe deed je dat dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vind je het echt mooier?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op zich wel, maar de iris is niet superstrak en er is iets met de kleur.....die lijkt vager. Mss als de kleur exact zo is als het origineel het al anders/beter lijkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die kleur, komt doordat de foto iets onderbelicht is. Daardoor wordt de foto wat flets.
Dat is iris niet superstrak is, komt ook wel doordat de scherpte niet goed op het oog ligt. De neus is scherper, maar ook nog niet helemaal scherp.