Waar moet je opletten bij de aanschaf van een camera/dslr?

Als totaal leek snap ik nooit waar ze het over hebben als ze een nieuwe serie uitbrengt die dan of een andere brandpunt heeft met 'f'? En dan vooral de losse lenzen in de winkel, sommige mensen smelten erbij weg als ze hun lens binnenhebben? Idem voor een ruimtetelescoop, wat betekenen die afstanden als inch, brandpunt f etc.? Oftewel, waar moet je op letten voor een beetje betaalbare fotocamera?

Toegevoegd na 2 minuten:
En hoe krijg je van die foto's dat het lijkt alsof er een lang sliert van lichten brand?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Camera's

Het beste antwoord

Voor het beantwoorden van je vraag heb ik meer dan 2500 letters nodig... maar ik doe mijn best!

De kwaliteit van een foto wordt bepaald, in deze volgorde, door:
- De fotograaf
- Het onderwerp
- De lens
- De film (lees: de sensor, die gelijk staat aan de body van een DSLR)

Als beginner moet je dus beslist geen te dure spul kopen. Zonde van je geld, en om de kunst te leren volstaat het met een instapmodel van DSLR. Het beste kan je de aanschaf van je camera combineren met een korte opleiding die vaak aangeboden wordt door de winkel. Zeer de moeite waard!

Nu je vragen:

Brandpuntafstand (of mm, of inch) is de afstand tussen de lens en de sensor. Kort uitgelegd: of de lens een groothoek is (korte brandpuntafstand, er past heel veel in een foto) of een telelens (lange brandpuntafstand, je kan of verre voorwerpen inzoomen, en er past weinig in beeld)
Je hebt lenzen met een vaste brandpuntafstand (b.v. 50 mm) en zoomlenzen (b.v. 18-135mm)

De f-waarde geeft aan hoeveel licht (maximaal) een lens doorlaat. Hoe lager de f-waarde, hoe meer licht toegelaten wordt. Je begrijpt dan dat hoe meer licht, hoe beter de lens. Dat noemen wij "diafragma".
De f-waarde moet je in relatie zien met de sluitertijd: hoe lang de lens openblijft om licht tot de sensor toe te laten. Je kan hiermee spelen: lange sluitertijd met kleine diafragma, of andersom, en dat levert verschillende effecten op.
Daarnaast moet je letten op de lichtgevoeligheid van de sensor. Dat kan je ook zelf instellen, en wordt aangegeven als ISO-waarde.

Waar je op moet letten? Ik zou zeggen: een lens met voldoende zoombereik (liever groothoek dan tele), f-waarde van minimaal 4... en binnen je budget!
Mijn advies voor een beginner: Canon EOS 1100D met de lens EF-S 18-135 f/3.5-5.6. Voor €600 heb je een uitstekend pakket waarmee je jááárenlang uitstekende foto's kan maken en nieuwe trucjes blijven leren.
Met zo'n lens hoef je eigenlijk geen lenzen te verwisselen (het is zo'n alleskunner), tenzij je later "meer" wil bereiken, en dat kan prima! Extra lenzen (zoals ik heb) hoeft niet, dat is voor de nerds en de gevorderde fotograaf.

De 2e foto van je vraag maak je door een hele lange sluitertijd (van enkele seconden) te combineren met de juiste diafragma, en je camera op een statief te zetten. Een verlicht voorwerp dat voorbij beweegt (b.v. een auto) laat dan een spoor van licht i.p.v. een een scherp lichtpunt zoals de lichten van de tankstation achter.

Zie de link voor meer info.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Super tof dat je even de tijd nam om een goed antwoord neer te zetten. Ik weet dat het moeilijk is om het kort samen te vatten maar ik snap de beginselen. Wat ik er eigenlijk mee wil is films mee schieten, geen pro. Ik heb gehoord dat tegenwoordig de DSRL zich daar prima voor laat gebruiken dus in feite hoef ik er niet zo'n 'mega'-lens bij te hebben. Kan dit ook met 'goedkope' DSLR of kan ik daar ook van gewone fotocameraatjes voor gebruiken(die er niet uitzien als DSLR)?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Films schieten, niet op professioneel niveau, doe je het beste met een videocamera, eerlijk is eerlijk. Een moderne DSLR (zoals b.v. de Canon 1100D) kan inderdaad filmen, zelfs in HD-kwaliteit, maar daar zijn zo'n camera, en de meeste lenzen voor DSLR, niet primair voor bedoeld.
Een pro kan met een DSLR prachtige films schieten, veel mooier dan met een gemiddelde videocamera, met name dankzij de superieure kwaliteit van de lens van de DSLR, maar het is écht niet makkelijk om films te maken, zeker voor een beginner, met een DSLR. Als je wil én een kwalitatief goede camera waar je mee kan groeien in de fotografie, én films schieten, én niet twee losse apparaten meeslepen... dan kan je overwegen om een DSLR met een geschikte lens om te filmen aan te schaffen. Maar dan moet je bereid zijn om tijd te investeren in het leren van hoe dat werkt.
Laatst heeft Canon een andere versie van de 18-135 lens gelanceerd die geschikter is om te filmen dankzij een vernieuwde aandrijfmotor voor de zoom en de autofocus. Goedkoop is 'ie niet, moet je zo'n extra €200 t.o.v. de standaard lens voor neertellen! Zie deze link voor technische info van Canon:
http://www.canon.nl/For_Home/Product_Finder/Cameras/EF_Lenses/EF-S/EF-S_18_135mm_f_3.5_5.6_IS_STM/ Plan B is om een compacte camera of een zogenaamd "bridge" camera te kopen. Kwalitatief minder dan een DSLR, maar nog steeds in staat om prima ermee te kunnen fotograferen en filmen, en makkelijker om te gebruiken.
En ook goedkoper! En dan het belangrijkste advies dat je van mij zal krijgen:
Er is maar één gouden regel in de wereld van fotografie: de beste foto kan je niet maken zonder camera, en als je de camera niet meeneemt omdat je deze te zwaar of lomp of ingewikkeld vindt, dan zal je nooit je mooiste, of zelfs je slechtste foto kunnen maken.
Dus kies een camera die jij GAAT gebruiken!! Veel succes en wijsheid toegewenst!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@cede
haha, bedankt!
Ik heb al 2 plusjes, dus misschien toch gelukt...!

Andere antwoorden (2)

Als leek hoef je nergens op te letten. Koop gewoon diegene die in jou budget ligt.
Als je bij Nikon of Canon blijft (voor een SLR) dan heb je NOOIT een miskoop en heel lang fotografie-plezier.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
sowieso dat er geen krasjes op de camera staan dan verpest de hele foto al. en hoeveel megapixels de camera heeft