Waar moet je opletten bij de aanschaf van een camera/dslr?

Als totaal leek snap ik nooit waar ze het over hebben als ze een nieuwe serie uitbrengt die dan of een andere brandpunt heeft met 'f'? En dan vooral de losse lenzen in de winkel, sommige mensen smelten erbij weg als ze hun lens binnenhebben? Idem voor een ruimtetelescoop, wat betekenen die afstanden als inch, brandpunt f etc.? Oftewel, waar moet je op letten voor een beetje betaalbare fotocamera?

Toegevoegd na 2 minuten:
En hoe krijg je van die foto's dat het lijkt alsof er een lang sliert van lichten brand?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Voor het beantwoorden van je vraag heb ik meer dan 2500 letters nodig... maar ik doe mijn best! De kwaliteit van een foto wordt bepaald, in deze volgorde, door: - De fotograaf - Het onderwerp - De lens - De film (lees: de sensor, die gelijk staat aan de body van een DSLR) Als beginner moet je dus beslist geen te dure spul kopen. Zonde van je geld, en om de kunst te leren volstaat het met een instapmodel van DSLR. Het beste kan je de aanschaf van je camera combineren met een korte opleiding die vaak aangeboden wordt door de winkel. Zeer de moeite waard! Nu je vragen: Brandpuntafstand (of mm, of inch) is de afstand tussen de lens en de sensor. Kort uitgelegd: of de lens een groothoek is (korte brandpuntafstand, er past heel veel in een foto) of een telelens (lange brandpuntafstand, je kan of verre voorwerpen inzoomen, en er past weinig in beeld) Je hebt lenzen met een vaste brandpuntafstand (b.v. 50 mm) en zoomlenzen (b.v. 18-135mm) De f-waarde geeft aan hoeveel licht (maximaal) een lens doorlaat. Hoe lager de f-waarde, hoe meer licht toegelaten wordt. Je begrijpt dan dat hoe meer licht, hoe beter de lens. Dat noemen wij "diafragma". De f-waarde moet je in relatie zien met de sluitertijd: hoe lang de lens openblijft om licht tot de sensor toe te laten. Je kan hiermee spelen: lange sluitertijd met kleine diafragma, of andersom, en dat levert verschillende effecten op. Daarnaast moet je letten op de lichtgevoeligheid van de sensor. Dat kan je ook zelf instellen, en wordt aangegeven als ISO-waarde. Waar je op moet letten? Ik zou zeggen: een lens met voldoende zoombereik (liever groothoek dan tele), f-waarde van minimaal 4... en binnen je budget! Mijn advies voor een beginner: Canon EOS 1100D met de lens EF-S 18-135 f/3.5-5.6. Voor €600 heb je een uitstekend pakket waarmee je jááárenlang uitstekende foto's kan maken en nieuwe trucjes blijven leren. Met zo'n lens hoef je eigenlijk geen lenzen te verwisselen (het is zo'n alleskunner), tenzij je later "meer" wil bereiken, en dat kan prima! Extra lenzen (zoals ik heb) hoeft niet, dat is voor de nerds en de gevorderde fotograaf. De 2e foto van je vraag maak je door een hele lange sluitertijd (van enkele seconden) te combineren met de juiste diafragma, en je camera op een statief te zetten. Een verlicht voorwerp dat voorbij beweegt (b.v. een auto) laat dan een spoor van licht i.p.v. een een scherp lichtpunt zoals de lichten van de tankstation achter. Zie de link voor meer info.

Bronnen:
http://www.digitalefotografietips.nl/basiscursus/

Als leek hoef je nergens op te letten. Koop gewoon diegene die in jou budget ligt. Als je bij Nikon of Canon blijft (voor een SLR) dan heb je NOOIT een miskoop en heel lang fotografie-plezier.

sowieso dat er geen krasjes op de camera staan dan verpest de hele foto al. en hoeveel megapixels de camera heeft

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100