Hoe krijg ik een witte achtergrond bij het maken van sieraden foto's ?

Ik wil graag goede foto's maken van sieraden voor mijn webshop. Ik vind het nogal moeilijk om een witte achtergond te krijgen. De sieraden komen mooi op foto, maar achtergrondkleur blijft grijs/witgrijs. Hiervoor heb ik een lichttent aangeschaft met lampen. Maar het lukt mij nog steeds niet niet om een egaal puurwitte achtergrond te krijgen. Ik speel met instellingen en probeer het ook in photoshop te bewerken, maar nog boek ik geen mooi resultaat.
Heb zelf een digitale fotocamera van Sony DSC-w270.

Graag hoor ik jullie tips hierover. Wat moet ik veranderen aan instellingen. Hoe ik een mooi witte achtergrond krijgen zodat de sieraden goed naar voren komen.
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Camera's
2K

Antwoorden (2)

Ik heb je camera even gegoogeld en zag dat hij zogeheten 'belichtingscompensatie' heeft. Waarschijnlijk staat er op de achterkant van de camera of in het menu iets van 'compensatie' of afgekort 'comp' weergegeven. Soms is het ook aangeduid met het volgende symbool: +/-

Als je deze vindt en op +2 zet wordt je achtergrond weer wit. Als je ooit een zwarte achtergrond hebt krijg je waarschijnlijk hetzelfde probleem, dan los je dat op door hem op -2 te zetten.

Ik hoop dat ik begrijpelijk genoeg ben geweest, succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Op de Sony DSC-W270 zit ook een instelling om sneeuw landschappen te fotograferen. Deze is te vinden onder de knop SCN (scenekeuze), en is aangeduid als een sneeuwpoppetje. Je kunt deze instelling ook gebruiken voor andere witte achtergronden als sneeuw. De methode van Bart1984 is echter ook prima.

Uitleg:
Het probleem met automatische camera's is, dat de belichting ingesteld wordt op een waarde die goed is voor een gemiddelde foto, dus een foto waarin evenveel lichte als donkere stukken zitten. Als je iets fotografeert waarin hoofdzakelijk zwart zit of hoofdzakelijk wit, gaat het mis. Door de witte achtergrond denkt je camera dat de opname te licht gaat worden en knijpt zijn oog (= diafragma) te veel dicht. Daardoor wordt de foto donkerder dan de bedoeling is. Door belichtingscompensatie of de instelling voor sneeuw te gebruiken, wordt de camera gedwongen zijn diafragma toch op de juiste waarde open te houden.
Het beste is echter te werken met een camera die helemaal met handbediening is in te stellen. Professionele fotografen leggen van tevoren een neutrale grijskaart op de plek van het te fotograferen object om de belichting en de witbalans optimaal in te stellen.