Hoe kan lichaamswarmte in een geïsoleerde woning buiten de woning gedetecteerd worden?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Camera's

Het beste antwoord

Een woning is nooit perfect geïsoleerd. Er zal dus altijd warmte naar buiten lekken.

Hoe beter de woning is geïsoleerd, hoe minder warmte er zal weglekken. In het begin, als de persoon nog maar net in de woning zit, zal je aan de buitenkant dus nog niets kunnen meten. Maar dat betekent dus ook dat er binnen de woning wel warmte wordt geproduceerd (de lichaamswarmte), maar dat er vrijwel geen warmte verdwijnt. Er wordt dus meer warmte geproduceerd dan er verdwijnt, met als gevolg dat de temperatuur binnenshuis stijgt.

Zolang er binnenshuis meer (lichaams)warmte wordt geproduceerd dan er via de goede isolatie verdwijnt, zal de temperatuur blijven stijgen. Het temperatuurverschil tussen binnen en buiten neemt dus toe.

Hoe hoger dit temperatuurverschil is, hoe meer warmte er zal weglekken. De hoeveelheid warmte die door de isolatie heen weglekt is namelijk evenredig aan het temperatuurverschil.

De weglek-warmte zal dus langzaamaan toenemen. Op een gegeven moment is de weglekkende warmte groot genoeg om aan de buitenkant te kunnen worden gemeten. Bijvoorbeeld met een infraroodsensor.

PS.
In de eindsituatie zal er evenwicht ontstaan. Er zal dan binnenshuis evenveel (lichaams)warmte worden geproduceerd als er door de isolatie heen weglekt. De weglekkende warmtestroom is dan gelijk aan de geproduceerde lichaamswarmte.

Cryofiel
9 jaar geleden
Thecis
9 jaar geleden
Even een vraag dan. Dat het weglekt snap ik. Wat ik me even afvraag is of je lichaamswarmte als een silouhet zal zien of als gewoon een vlek. Via een raam lijkt het me dat je een redelijke silhouet zou kunnen zien, maar via een muur zal je toch gewoon een difuus patroon zien. En zeker niet bewegen.
Cryofiel
9 jaar geleden
Dat ligt er helemaal aan hoe goed de isolatie is. Hoe slechter de isolatie, hoe meer je een "warmte-beeld" van de persoon kunt zien. Slechte isolatie geleidt warmte goed, en is op dat punt te vergelijken met een raam van goede kwaliteit glas, waar je goed doorheen kunt kijken. Goede isolatie geleidt warmte slecht. Je ziet het silhouet nauwelijks. In plaats daarvan warmt het lichaam het hele interieur op, en zal de hitte van het interieur overal gelijkmatig naar buiten lekken. Je ziet dan een diffuse warmte (zoals het binnen ook daadwerkelijk is). Het is te vergelijken met het kijken door melkglas: je ziet wel of er aan de andere kant van het melkglas licht brandt, maar hoe "melkiger" het melkglas is, hoe minder goed je kunt zien waar de lamp zich bevindt.
Thecis
9 jaar geleden
Een andere opmerking, De PS, daar heb je gelijk in. Er zal een evenwicht ontstaan en er zal inderdaad evenveel lichaamswarmte ontstaan als dat er weglekt.
De toevoeging dat dit (bijna) ongeacht de temperatuur van de kamer in kwestie is. Daarmee bedoel ik dat als het buiten koud is, je de ruimte niet alleen met lichaamswarmte warm krijgt ténzij de isolatie errrug goed is. Ofwel, het kan binnen (onbehagelijk) koud zijn wanneer dat evenwicht bereikt is.
Cryofiel
9 jaar geleden
Klopt. Het evenwicht treedt op wanneer de geproduceerde lichaamswarmte gelijk is aan de weglekkende warmte. De weglekkende warmte is afhankelijk van de kwaliteit van de isolatie en van het temperatuurverschil tussen binnen en buiten.

Andere antwoorden (1)

De warmte wordt gemeten met infrarood licht. Iedere warmtebron heeft deze straling. Door de straling te meten kan men zien waar zich de warmte bron bevindt. Door de vorm van de warmtebron (lichaam, radiator, open haard) te beoordelen kan met inschatten wat de warmtebron veroorzaakt.

Het onderscheid in temperatuur maakt men door een kleurtint aan een temperatuur toe te kennen.

Onder normale omstandigheden is de lichaamstemperatuur rond de 37 graden celcius.
Stel dat we aan de infrarood straling op die temperatuur de kleur 'geel' toekennen en we zien een gele vlek in de vorm van een staand lichaam op de display met waargenomen straling, dan wordt op basis van die gegevens aangenomen dat het een mens is. Een kloppend hart (dat in de regel warmer is dan de rest van het lichaam) ondersteunt dan die bevinding.