Welke lens is geschikt om in te zoomen?(Nikon 1)

Ik heb dus een jaar geleden een Nikon 1 J1 gekregen, maar hier zit een lens bij waarmee het niet mogelijk is in te zoomen! En er zijn mooie foto's te maken met zo een lens, maar het valt tegen als ik van bijvoorbeeld een vogel een foto wil maken. Ik moet dan zo dichtbij komen dat de vogel schrikt en wegvliegt. Nu ben ik dus op zoek naar een geschikte lens om in te zoomen, maar ik heb niet zo heel veel fotografie kennis. waar staat bijvoorbeeld VR voor? En is de lens: ''VR 30x110mm'' geschikt om in te zoomen? Of de ''nikkor 10x30 mm lens''? Andere suggesties voor geschikte lenzen zijn welkom, maar ik wil graag onder de prijs van de camera zelf blijven ;)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Camera's
3.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deze reactie is niet erg relevant. De J1 heeft een crop factor 2 dus een 150-200 mm is al heel veel.
Ook zullen er voor de 1 serie Nikons heel weinig ocasions te vinden zijn. Als je antwoord geeft wel even kijken of je weet waar je over praat.

Antwoorden (3)

Waarschijnlijk bedoel je de 30-110mm en 10-30mm lens. Hoeveel mm heb je nu? Beide lenzen zijn zoomlenzen, alleen is de 10-30mm een groothoek lens en de 30-110 mm een telezoom. Als je nu bijvoorbeeld een 30mm lens hebt kun je met een 10-30mm niet dichterbij zoomen dan dat je nu kunt. Deze lens is meer voor landschappen ed. Ik zou je eerst gaan verdiepen in lenzen, wat alle cijfertjes en lettertjes betekenen. Zonder deze kennis kun je eigenlijk geen lens naar wens kiezen. Het ligt er echt aan waar je je lens voor wilt gebruiken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Overigens kun je beter voor een goede lens kiezen, dan een nieuwere body. Een lens gaat vaak langer mee dan de body, en blijf je bij Nikon kun je je lenzen mee nemen als je een nieuwe body koopt. Het glaswerk is veel belangrijker :-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
VR is trouwens beeldstabilisatie ;-). En of je dat nodig hebt ligt helemaal aan jou (en je al dan niet vaste hand).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nog een laatste toevoeging. Kijk ook naar de diafragma (F). Wil je in iets donkere omstandigheden foto's maken, of alleen bij goed licht? Hoe lager het F getal hoe lichtsterker hij is, en hoe beter hij presteert in donkerdere omstandigheden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Op mijn lens staat alleen: 1 NIKKOR aan de buitenkant. En aan de binnenkant (dus op de voorkant) staat dat ook, en 10mm 1:2:8 *teken waarvan ik aanneem dat het voor iets als doorsnede staat* 40.5. En hier kan ik helemaal niet mee inzoomen, je kunt er ook niet aan draaien, dan draai je de lens eraf. Maar je zei ook dat je lenzen kunt meenemen naar een volgend body. Maar dat betekent dus ook dat ik voor een nieuwe lens niet hoef te zoeken op lens voor nikon 1 J1, maar alleen lens nikon. Klopt dat?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ken Nikon verder niet, werk zelf met een Canon spiegelreflex. Je hebt nu een 10mm, groothoek dus. 1:2.8 is de F waarde, 2.8 is redelijk lichtsterk. Met een 10-30mm kom je al dichterbij. Maar het ligt nogmaals aan wat je wil fotograferen. Ik zou eens op Google toch wat inlezen.
Alle lenzen waarbij er twee waardes staan zoals 10-30mm kunnen inzoomen. Die twee getallen zijn namelijk de minimale en maximale brandpuntafstand. 10-30mm wil zeggen dat je heel veel in een foto kunt proppen, de lens ziet erg veel. 30-110mm houdt in dat je aardig ver kunt inzoomen, maar nog niet genoeg voor vogelfotografie. Het is vast en zeker genoeg voor die paar keren dat je een vogel ziet, maar als je serieuzer aan de slag wilt met vogelfotografie kun je beter een spiegelreflexcamera halen.
Dus on topic : Ja, die 30-110 kan flink inzoomen en is genoeg voor every-day vogelfoto's.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voor de Nikon 1 zijn momenteel, voor zover mij bekend, maar 2 objectieven leverbaar, in het tele bereik, De 30-110 en de 70-300. De eerste is betaalbaar, de tweede behoorlijk duur. Het effect van de eerste is 60-220, redelijk tele, de tweede komt overeen met 140-600, zeer stevig tele.
Kijk op http://www.fotokonijnenberg.nl/objectieven/tele?suitable_for=Nikon+1
Succes